امروز : شنبه,۶ام مرداد ۱۴۰۳

یاد داشت دورهمی لرها در تهران( به پیوست پیشنهادات کلی)

بر این اساس می توان برنامه های سالانه ای را به صورت تکمیل تری انجام داد. ‏ به نظر می رسد، برای هرچه بهتر انجام شدن، دورهمی ها و ثمر دهی بهتر و بهتر، انجام ساختاری ‏مدون ضروری باشد. ‏

6 می 2017

دکتر جلال یوسفی

توسط دوستان عزیز برای دور همی از ما دعوت شد. خوب، این عزیزان زحمت کشیده بودند و به ‏احترام آنان بایستی به این مهمانی می رفتیم. روز پنج شنبه و ترافیک شهر، اجازه نداد که قبل از ‏موعد برسیم. بنابراین، کمی از وقت شروع گذشته بود که به اتفاق خانواده وارد شدیم. سالن ‏کوچک بود و مدعوین نشسته بودند. به غیر از مکان سخنرانان و اجرا کنندگان برنامه، چراغ های ‏سالن خاموش بود. هر جا صندلی خالی وجود داشت، نوشته بود« این جا رزرو شده است». کمی ‏چرخیدیم، اما خبری نشد و آقای انصاری هم داشت می خواند و خوب می خواند، درود بر او.‏ برگشتیم به طرف بیرون و سالن را ترک کردیم، در میانه راه دیدم که یکی دو نفر دارند برای مهمان ‏جدید صندلی می برند. با خودم گفتم کاش به عقل من هم رسیده بود و یک صندلی برای خانم ‏همراه می آوردم. حالا خودمان هم بالاخره یک جایی می ایستادیم. به احترام عزیزان میزبان دوباره ‏به سالن برگشتیم. یک صندلی خالی پیدا کردیم و خانم نشست. یک لحظه صدایی شنیدم و یکی از ‏دوستان فضای مجازی مرا شناخت و یک صندلی هم برایمان کنار خود دست و پا کرد، دستشان بی ‏بلا باد. ‏ بر صندلی نشستیم. دلم نیامدکه اعتراض کنم زیرا بچه ها با دست خالی همین سالن را هم گرفته ‏اند، جای تشکر دارد. ‏ جناب انصاری خواندند و … ، بعد برخی از دوستان هم بالا می رفتند و همدیگر را تشویق می ‏کردند. با خودم گفتم، ای کاش یکی از این عزیزان هم حداقل بگوید خودتان را هم تشویق کنید. ‏اما هر کس فقط می رفت، چند اسم را برده و تشویق می کرد. هرچند جناب آبسالان هم گفت ‏ببخشید من اسامی همه را نمی دانم و عذر خواهی کرد. تا این که نوبت به مشهدی غضنفر ‏علیجانی رسید. همین احمد خاکیان خودمان. از آن ته سالن مظلومانه با یک بطری کوچک آب که ‏در دست داشت پایین آمد. سپس پشت تریبون قرار گرفت و بالاخره این بار هم یک جامعه شناس ‏آرزوی مرا برآورده کرد و ایشان گفتند؛« خودتان را تشویق کنید». ‏ سپس حرف دلش را زد. گفت من به احترام این جمع از نورآباد آمده ام و امشب هم بر می گردم و ‏بقیه اش را ناگفته گذاشت، اما معلوم بود که چه می خواهد بگوید. ‏ کمی هم از سیاست و سپس صحبت های مشهدی غضنفری گفت و بعد برگشت. البته گلایه ای ‏هم از نبود دستمال کاغذی کرد که به قول خودش « پک و پوزش» را پاک کند. ‏ بعد هم گروهی از دوستان رفتند و صحبت کردند. در پایان هم از برخی از افراد که سرشان در این ‏این جمع به تنشان می ارزید، بالا رفتند و عکس یادگاری انداختند و یک نفر پشت تریبون قرار ‏گرفت و مدام می گفت: عزیزان لُر سالن را ترک کنید ما برنامه داریم، هرچند بعداً خود ایشان ‏احتمالا چون با کبمود نفر روبرو شده بود بیرون آمد و تقاضا کرد چون جا هست می توانید ‏تشریف بیاورید، اما کسی دیگر به سالن بر نگشت.‏ بیرون سالن دوستان را زیارت کردیم و به خصوص من جوانان را دورم می دیدم خوشحال می ‏شدم. چون من هیچ چیزی ندارم جز این قلم« درهم برهم نویس» و این هم جز برای جوانان ‏جویای به اصطلاح عدالت و آزادی خواهی خریداری ندارد. ‏ گاهگاهی هم در کنار بزرگان ایل، دیگران تصویری بر می داشتند که یحتمل ما هم در آن قرار می ‏گرفتیم.‏ بیشترین وقت گفتگوی من با جوانان بود که اغلب در فضای مجازی با من آشنا بودند و در مرحله ‏دوم هم با دکتر امینی صحبت می کردیم که اغلب هم شوخی های همیشگی ما بود و از سیاست ‏صحبت نکردیم. ‏ چند نکته را در پایان این گزارش ناقص و بدون « سر و ته» هم یادآوری کنم.

‏ ‏1-‏ از همه کسانی که زحمت کشیدند و این برنامه ریزی را انجام دادند، خالصانه تقدیر و ‏تشکر می کنم.

‏ ‏2-‏ از تشنگی در این سالن مردم

‏ ‏3-‏ یافتم که تا زمانی که یک پیشوند دولتی جلوی اسمت باشد، برای انسان ها( حداقل برای ‏مردم ایلم و در این جلسه) ارزش داری. یعنی ارزش آدم ها به خدماتی است که ارایه می ‏دهند.

‏ ‏4-‏ با برخی از دوستانم دید و بازدید نویی داشتم که به همه برنامه برایم اهمیتش بیشتر بود.

‏ ‏5-‏ دکتر مسعود گودرزی عینک نداشت« ظاهراً عینکش شکسته بود».‏

‏6-‏ یک بچه خردسال در آغوش مادرش زیاد گریه می کرد که چند خانم را عصبانی کرد و من ‏از والدینش خواستم که کمی بیرون ببرد تا هوایش تازه شود و در دلم از اعتراض کنندگان ‏دلخور شدم. بچه است و تحمل این چیزها را ندارد. یا چون گناه نکرده و صاف و بی ‏غش است، شاید به کنه درونی ما پی می برد و آن روی ما او را می ترساند( محض ‏شوخی).‏

‏7-‏ دو تا تمبک( طبل کوچک و بزرگ= نقاره) در سالن قرار داده بودند که از آنان استفاده ‏نشد و فقط یکی از پیشکسوتان سیاست که آدم هم صریح الهجه و هم شوخی است چوب ‏را برداشت و یواش یک ضربه به طبل کوچک زد.

‏ ‏8-‏ خاطره آقای انصاری(خواننده مدعو) از پدرش و مرحوم بهمن بیگی برایم خیلی جالب ‏بود.

‏ ‏9-‏ برخی هم پیشنهاد نوشتن و انتشار می دادند که … بگذریم، شاید به همین دید و بازدید ‏توی پارک ختم شود.

‏ ‏10-‏ ‏………………‏ ‏

۱۱-‏ بقیه را هم دیگرانی که تشریف داشتند، بگویند. این  ها خلاصه ای از آن چیزی بود که در ذهن من مانده و البته قابلیت ارایه داشت.

‏ ‏12-‏ اعتراضی ندارم و تشکر می کنم.‏ نکته هایی هم آموختم که برای خودم یاد داشت کرده ام. ‏ پیشنهادات برای برون رفت از وضع موجود برای این که در آینده بتوان از این دورهمی ها بهره بهتری ببریم، در زیر به طور بسیار خلاصه ‏پیشنهاداتی ارایه می گردد که دوستان عزیز پایتخت نشین و همه عزیزانی که این مطلب را مطالعه ‏می فرمایند، می توانند نسبت به تکمیل این پیشنهادات اقدام کنند. زیرا معتقدیم که همیشه هرچه ‏افراد متعدد نسبت به موضوعی نظر بدهند، با ریختن تراوشاتی عقلی بیشتر می توان به نتیجه ای ‏تکمیل تر دست یافت.‏

‏1-‏ سامان دهی ممسنی های مقیم تهران( شهرستان های ممسنی و رستم): این اقدام می تواند ‏با یک اعلام عمومی و ثبت نام هم تباران تهران نشین صورت گیرد. جزئیات کار در کمیته ‏ای شامل فرهیختگان تهران نشین می تواند سازمان دهی شده و مقررات حاکم بر آن ‏تدوین گردد( اعلام آمادگی برای پیشنهاد ساختار).

‏ ‏2-‏ اعلام عمومی جهت پرداخت حق عضویت: به منظور کمک به برگذاری هر چه بهتر دور ‏همی ها پس از بررسی تعداد دورهمی و برنامه های جانبی و …، مبلغی ماهانه برای حق ‏عضویت(هر اسمی که بر آن می توان گذاشت).

‏ ‏3-‏ افراد عضو شامل همه سلایق باشد( اصلاح طلب و اصول گرا ….). زیرا ما معتقدیم که در ‏این جلسات بایستی مشکلات مرتبط با منطقه و هم چنین ساکنین پایتخت مد نظر قرار ‏خواهد گرفت و به سلیقه و تفکر خاصی وابسته نیست ( در این رابطه می توان بحث ‏بیشتر و جزئیات را در جلسات اولیه یک کمیته بررسی کرد( وجود آمادگی ارایه برنامه ‏جزئی تر به صورت مدون).‏ برای این کار مواردی نیز برای دستیابی بهتر به نتیجه پیشنهاد می گردد:

‏ الف- تشکیل کمیته اولیه هماهنگی ممسنی های مقیم تهران( لرهای ممسنی و رستم مقیم تهران)‏

ب- تشکیل ساختار برگزاری انتخابات دور اول مجریان برنامه ‏

پ- برگزاری انتخابات برای مجریان راه اندازی ساختار

ت- تشکیل ساختار با کمک همه اعضا یا منتخیبین و هم چنین به رأی گذاشتن این ساختار

ث- تدوین ساختار برای موضوع پیشنهادی‏ پیشنهادات ساختار در زمان مقتضی( همزمان با تشکیل ارایه خواهد شد).‏

بر این اساس می توان برنامه های سالانه ای را به صورت تکمیل تری انجام داد. ‏ به نظر می رسد، برای هرچه بهتر انجام شدن، دورهمی ها و ثمر دهی بهتر و بهتر، انجام ساختاری ‏مدون ضروری باشد. ‏

نظرات
نظرات پس از تائید مدیریت منتشر خواهد شد

نظرسنجی



محل قرار گیری نظر سنجی

طراحی و اجرا :  تابناك وب