امروز : شنبه,۶ام مرداد ۱۴۰۳

تضعیف دستگاه‌ها‌ی امنیتی، خدشه به امنیت ملی

از دیدگاه اسلام، امنیت یکی از اصول زندگی فردی و جمعی، زمینه ساز بهره برداری از مزایا و مواهب حیات و تکامل بشر و یکی از مقدس ترین آرمان هاست. در قرآن کریم، شهری که از امنیت برخوردار است، به عنوان الگو و سرزمین ایده آل آمده است.

16 ژوئن 2017

فتح اله دهقان ، دانش آموخته جغرافیای سیاسی

توماس‌ها‌بز در لویاتان تاکید کرده است:

در غیاب امنیت، جوامع و انسان ها گرگ همدیگر می ‌شوند، فقط با امنیت می‌توان خصلت گرگی را منتفی ساخت.

امنیت مهم ترین دغدغه در زندگی بشر در طول تاریخ بوده است. زندگی همراه با آسایش انسان هم از جنبه فردی و همچنین فعالیت ‌ها‌ی گروهی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی در وجود امنیت میسر گردیده است. افلاطون و ارسطو معتقد بودند که هر دولتی بهتر از بی دولتی است. هرج و مرج، اجتماع را از هم می ‌پاشد، انسان را به حد موجودات شبیه به حیوانات تنزل می ‌دهد.

از دیدگاه اسلام، امنیت یکی از اصول زندگی فردی و جمعی، زمینه ساز بهره برداری از مزایا و مواهب حیات و تکامل بشر و یکی از مقدس ترین آرمان هاست. در قرآن کریم، شهری که از امنیت برخوردار است، به عنوان الگو و سرزمین ایده آل آمده است. در دنیای جدید نیز امنیت اصلی ترین دغدغه مردم بوده و امنیت ملی نیز اصلی ترین معیار و شاخص برای سنجش عملکرد مردم و مسئولان می ‌باشد.

۱-  خاورمیانه به دلایلی همچون موقعیت ژئوپلیتیکی، مهد ادیان بزرگ، تاریخ کهن، انرژی، رژیم اشغالگر صهیونیستی و…، همواره منطقه ای مهم و استراتژیک و مورد توجه قدرت‌ ها‌ی جهانی بوده است. در مقاطعی آن ها در خاورمیانه حضور مستقیم داشته، در دوران جنگ سرد نیز توسط حکومت‌ ها‌ و دولت‌ها‌ی رسمی اقدام به اعمال سیاست‌ ها‌ی خود می ‌کردند. در برهه کنونی نیز این قدرت‌ ها‌ توسط گروه ‌ها‌ی وابسته به خود اقدام به جنگ نیابتی می ‌نمایند.

به نظر می ‌رسد این تحرکات در جهت زمینه سازی برای تشکیل خاورمیانه بزرگ در جهت اهداف ابرقدرت‌ ها‌ می ‌باشد. ایران نیز به عنوان یک مدعی تاریخی و یکی از بازیگران در منطقه فعال است.

۲- عملکرد نیروهای امنیتی ایران پس از انقلاب اسلامی حکایت از آن دارد که آن ها در مبارزه با انواع مخالفت‌ها‌ و توطئه‌ها‌ موفق بوده اند. نیروهای امنیتی کشور که از جوانان انقلابی که هیچ گونه تجربه ای نیز نداشتند تشکیل شد، اقدام به دفع مشکلاتی چون جدایی طلبی قومیتی،کودتا، درگیری مسلحانه گروه‌ها‌ی مخالف و هزاران توطئه و…. نمودند در برهه کنونی که گروه‌ها‌ی سلفی و تروریستی و جزم‌اندیش، خاورمیانه، اروپا و آمریکا و… را جولانگاه خود قرار داده اند و امنیت را از زندگی انسان‌ها‌ ربوده اند، ایران جزیره ای امن در این اقیانوس متلاطم توفان‌زده می‌باشد. این امنیت به لطف خداوند، حضور مردم و تلاش‌ها‌ی بی مانند و مثال زدنی نیروهای امنیتی کشورمان می‌باشند.

۳-  برخلاف تبلیغات هدف دار مخالفین، حرکت تروریستی اخیر ارزش نظامی و امنیتی آن چنانی نداشته است. این عملیات از درب ورودی مراجعه‌کنندگان مردم به مجلس شورای اسلامی صورت گرفته که روزانه صدها نفر از آن عبور و مرور می‌نمایند. عملیات دیگر در حرم امام نیز توسط نیروهای امنیتی به موقع مهار شده است.

۴-  کشورهای جهان وقتی با چنین مسائلی روبه‌رو می‌شوند احزاب و گروه‌ها‌ی سیاسی، اختلافات را کنار گذاشته و اقداماتی را در راستای انسجام ملی انجام می‌دهند.

۵- آسیب شناسی موضوع باید مصلحانه، منصفانه و صادقانه در جهت جبران نقاط ضعف نیروهای امنیتی باشد.

۶- جنس و نوع کارهایی که توسط وزارتخانه‌ها‌ و سازمان‌ها‌ی مختلف انجام می‌شود، متفاوت می‌باشد به عنوان مثال وزارت بهداشت عملکرد خود در خصوص ایجاد خانه بهداشت و تخت بیمارستان و… را به اطلاع مردم می ‌رساند ولی امور امنیتی با توجه به ماهیت، نوع و حساسیت نمی‌شود به اطلاع مردم رسانده شود. صدها تیم تروریستی توسط نیروهای امنیتی شناسایی و منهدم شده و هزاران اقدامات کوچک و بزرگ توسط نیروهای امنیتی انجام شده است ولی قابل ارائه به مردم نمی‌باشد.

در این راستا:

الف: کشور ایران همواره هیمنه، صلابت و جایگاه خاصی را در منطقه و جهان داشته است. داشتن دستگاه‌ها‌ی امنیتی مقتدر عامل بسیار مهمی برای حفظ این جایگاه می‌باشد. رقبای تاریخی ما همواره به دنبال شکستن آن بودند. همه باید مواظب گفتار، کردار و اعمال خود بوده همچنین مراقبت نماییم در زمین آنها بازی نکنیم.

ب: حملات تروریستی بیش از پیش آشکار کرد که ملت ایران با سابقه تاریخی که در فرهنگ و علم و ادب و تمدن در جهان سرآمد بوده و همچنین در حال حاضر نیز نماد مردم سالاری دینی می‌باشد. آنانی که با مردم سالاری و انتخابات بیگانه هستند و نتوانستند درخشش حضور حماسه آفرین مردم ایران در انتخابات را ببینند که با حضور خود دشمنان این مرز و بوم را مأیوس کرده و رویاهای آن ها را بر باد دادند، به خیال خام خود از مردم ایران انتقام گرفتند.

ج- باتوجه به شرایط حساس و شکننده خاورمیانه و تحولات جهانی، مسئولان، کارگزاران نظام باید از اتخاذ تصمیمات احساسی و مقطعی و اعمال شتاب زده پرهیز نموده، با نگاهی علمی، منطقی و با استفاده از هوش و نبوغ تاریخی مردم این مرز و بوم، سیاست‌ها‌ی کلان و استراتژیک همراه با آینده نگری و درایت اتخاذ نمایند.(عدم درگیری پس از کشتار دیپلمات ایرانی و بی طرفی در جنگ آمریکا علیه صدام نمونه‌ها‌یی از این درایت می‌باشد). دور از ذهن نیست این رویداد نقشه ای برای کشاندن کشورمان به بازی خطرناک باشد.

د: این حادثه فرصتی برای همدلی مردم، مسئولین و سیاستمداران و زمینه ای برای تقویت انسجام ملی می‌باشد.

زمان انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶

صفحه خبر: تحلیل

 

نظرات
نظرات پس از تائید مدیریت منتشر خواهد شد

نظرسنجی



محل قرار گیری نظر سنجی

طراحی و اجرا :  تابناك وب