موسیقی ممسنی اغلب شرح رویداد های کوچک و بزرگ ایل، شرح پیروزی ها ، ناکامی ها و غم و دلتنگی ها و … است که در جای جای موسیقی ایل نهفته است .
موسیقی ممسنی ریشه در رقص ایلات لر بختیاری دارد که در گذر زمان تغیرات جزئی پیدا کرده است . موسیقی این مناطق همچنین ازموسیقی دشتستان هم متأثر شده که تا اندازه ای این بخش منسوخ گردیده است. هم چنین بخش عمده ای از موسیقی این مناطق( بیشتر ساز و نقاره و نحوه رقص ) با موسیقی قشقایی ها قرابت بسیار نزدیک دارد.
موسیقی ممسنی اغلب شرح رویداد های کوچک و بزرگ ایل، شرح پیروزی ها ، ناکامی ها و غم و دلتنگی ها و … است که در جای جای موسیقی ایل نهفته است .
طبیعت زندگی ایل، کوه های بلند ودشت های فراخ ، چشمه های خروشان سختی و مشقت ، زندگی ایلی و دلهای پاک ، بی آلایشی مردم ایل هسته های اولیه تولد موسیقی ایلات مَمَسنی است . هر بخش ازآهنگهای این موسیقی «قَس» نام دارد. قَسهای شادی در این مناطق عباتند: از قس یار یار ، َبوجونی ، دی َبلال ، تیه کال ، برنو ، داینی داینی ، که همگی از قس ها(مقام های) قدیمی هستند و امروزه نیز مقام هایی اضافه شده است ، که با موسیقی فارسی مختلط گردیده است. از مقام ها و قس های جدید می توان به لیلا لیلا، سوزه سوزه، معصومه، حریر و… اشاره کرد.
زنان هم موسیقی مخصوص به خود دارند و هم موسیقی به سبک مردان را گاهی می خوانند. موسیقی مخصوص زنان در شادی ها به ویژه در عروسی ها « سِرو» یا سرود است که توسط زنان خوانده می شود. در مراسم عزا نیز زنان به « شَروَه خوانی » در رثای فرد فوت شده می پردازند.
سرود های فایز دشتستانی و دیگر سرودهای سبک دشتستانی نیز در موسیقی مردم ممسنی وارد شده است که بیان غم ها و غصه های مردم ایلی و سوز و گداز نهفته در دل مردم ایل است.
آلات موسیقی
آلات موسیقی در ایلات ممسنی عبارتند از: ساز( کرنا)، دهل، نی، پیشه( فلوت) . ویولون نیز در منطقه از قدیم وجود داشته است که بیشتر با سرود مردان همراه است.
امروزه آلات دیگری چون ارگ و امثال آن به درون موسیقی مردم وارد شده است ، که البته اینها فرزندان ناخواسته و میهمانان ناخوانده موسیقی این دیار هستند.
منبع: دانش بومی« مجموعه مقالات» نویسنده جلال یوسفی با همکاری هادی حسین زاده د اورزنی، انتشارات کتاب اول، تهران۱۳۹۲
A bit supeirsrd it seems to simple and yet useful.
Music tribe lies the in the culture of tribe