امروز : شنبه,۶ام مرداد ۱۴۰۳

موسیقی ایل ممسنی

موسیقی ممسنی اغلب شرح رویداد های کوچک و بزرگ ایل،  شرح پیروزی ها ،  ناکامی ها  و غم و دلتنگی ها  و … است که در جای جای موسیقی ایل نهفته است .

13 آگوست 2015

موسیقی ممسنی ریشه در رقص ایلات لر بختیاری دارد که در گذر زمان تغیرات جزئی پیدا کرده است . موسیقی این  مناطق همچنین  ازموسیقی دشتستان هم متأثر شده که تا اندازه ای  این بخش منسوخ گردیده است. هم چنین بخش عمده ای از موسیقی این مناطق( بیشتر ساز و نقاره و نحوه رقص ) با موسیقی قشقایی ها قرابت بسیار نزدیک دارد.


موسیقی ممسنی اغلب شرح رویداد های کوچک و بزرگ ایل،  شرح پیروزی ها ،  ناکامی ها  و غم و دلتنگی ها  و … است که در جای جای موسیقی ایل نهفته است .

طبیعت زندگی ایل، کوه های بلند ودشت های فراخ ، چشمه های خروشان سختی و مشقت ، زندگی ایلی و دل­های پاک ،  بی آلایشی مردم ایل هسته های اولیه تولد موسیقی ایلات مَمَسنی است . هر بخش ازآهنگ­های این موسیقی «قَس»  نام دارد. قَس­های شادی در این مناطق عباتند: از قس یار یار ، َبوجونی ، دی َبلال ، تیه کال ، برنو ، داینی داینی ، که همگی از قس ها(مقام های) قدیمی هستند و امروزه نیز مقام هایی اضافه شده است ، که با موسیقی فارسی مختلط گردیده است. از مقام ها و قس های جدید می توان به لیلا لیلا، سوزه سوزه، معصومه، حریر  و… اشاره کرد.

رقص چدب(ترکه بازی) زنان هم موسیقی مخصوص به خود دارند و هم موسیقی به سبک مردان را گاهی می خوانند. موسیقی مخصوص زنان در شادی ها به ویژه در عروسی ها « سِرو» یا سرود است که توسط زنان خوانده می شود. در مراسم عزا نیز زنان به « شَروَه خوانی » در رثای فرد فوت شده می پردازند.

 

 

سرود های فایز دشتستانی و دیگر سرودهای  سبک دشتستانی نیز در موسیقی مردم ممسنی وارد شده است که بیان غم ها و غصه های مردم ایلی و سوز و گداز نهفته در دل مردم ایل است.

رقص زنان

 

 

 

 

 

آلات موسیقی

آلات موسیقی در ایلات ممسنی عبارتند از: ساز( کرنا)، دهل،  نی،  پیشه( فلوت) . ویولون نیز در منطقه از قدیم وجود داشته است که بیشتر با سرود مردان همراه است.

نی

 

 

 

امروزه آلات دیگری چون ارگ و امثال آن به درون موسیقی مردم وارد شده است ، که البته این­ها فرزندان ناخواسته و میهمانان ناخوانده موسیقی این دیار هستند.

منبع: دانش بومی« مجموعه مقالات» نویسنده جلال یوسفی با همکاری هادی حسین زاده  د اورزنی، انتشارات کتاب اول، تهران۱۳۹۲   

نظرات
  1. Mahala 2017-03-14 13:42

    A bit supeirsrd it seems to simple and yet useful.

  2. ادمین . 2017-03-15 23:34

    Music tribe lies the in the culture  of tribe

نظرات پس از تائید مدیریت منتشر خواهد شد

نظرسنجی



محل قرار گیری نظر سنجی

طراحی و اجرا :  تابناك وب