امروز : شنبه,۶ام مرداد ۱۴۰۳

حساسیت امام خمینی در برابر شورای نگهبان و آرای مردم

بررسی برخورد امام خمینی (ره) با آرای مردم نشان می دهد که آن پیرفرزانه تا چه اندازه در برابر آرای مردم ، حساسیت داشته اند. همین امر هم باعث گردید که برای حفظ آرای مردم از گزند احتمالی دولت ها، شورای نگهبان را تأسیس کند…

22 آگوست 2015

جلال یوسفی

بررسی برخورد امام خمینی (ره) با آرای مردم نشان می دهد که آن پیرفرزانه تا چه اندازه در برابر آرای مردم ، حساسیت داشته اند. همین امر هم باعث گردید که برای حفظ آرای مردم از گزند احتمالی دولت ها، شورای نگهبان را تأسیس کند. اما شورای نگهبان تا چه اندازه نسبت به حساسیت امام و رهبری در حفظ آرای مردم« حق الناس» کوشا بوده اند ، سخنی است که باید مردم قضاوت کنند.

در زیر ابتدا نامه ای از امام خمینی (ره) به فقه های شورای نگهبان آورده شده و سپس بررسی کوتاهی از نگاه برخی از مردم در ارتباط با عملکرد این شورا در این چند سال به عمل خواهد آمد. نامه امام به این شرح است:

بسمه تعالی

حضرات فقهای محترم شورای نگهبان- دامت افاضاتهم-

با سلام و آرزوی موفقیت برای شما و تمامی آنانی که قلبشان برای پیروزی اسلام می‌تپد .گاهی دیده می‌شود که بعضی از آقایان محترم، در مسایلی وارد می‌شوند که موجب وهن شورای نگهبان است.
فقهای محترم باید توجه داشته باشند که نباید در مسایلی که مورد درگیری هست، وارد بشوند. از باب مثال در شان شورای نگهبان و حتی خود حضرت آقای خزعلی نیست که به افراد مختلف تندی کند. اینکه دیگر روشن است که روی منبر یا هر جایی حرام است به مسلمانی نسبت «کمونیستی» داد. بر فرض که ایشان بگوید من نسبت ندادم، ولی این را که معترفند که گفته‌اند: «می‌گویند آقای سلامتی کمونیست است». این توهین و گناه بزرگ از شخصی که عضو شورای نگهبان است، آن هم به مسلمانی که نماینده مردم تهران است، شرعا چه صورتی دارد؟

مادامی که شما این‌گونه عمل می‌کنید، بازهم توقع دارید جوانان انقلابی تند، احترام شما را بگیرند؟ آیا شخصی که می‌آید نزد فقهای شورای نگهبان و می‌گوید: اگر گناهی هم کرده‌ام، توبه می‌کنم؛ راه درستی را رفته است یا کسی که روی منبر این توبه را به عنوان ضعف یک نماینده نقل می‌کند؟ بحث بر سر خوبی و بدی نمایندگان و سایر افراد نیست، بحث بر سر گناه و کج رفتن است. همه باید توجه کنیم که آلت دست بازیگران سیاسی نشویم. باید سعی شود آقایان به عنوان منبری پرخاشگری که تا این مرحله حاضر است پیش رود؛ معرفی نشوند. شما نگویید آنها به ما بد می‌گویند و ما با این صحبت‌ها جواب آنها را می‌دهیم، آنها که به شما بد می‌گویند، پست مقدس شورای نگهبان را ندارند. شما در مکانی نشسته‌اید که باید خیلی از مسایل را با سکوت و وزانت خویش حل کنید.
حواستان را جمع کنید که نکند یک مرتبه متوجه شوید که انجمن حجتیه‌ای‌ها همه چیزتان را نابود کردند. من به شما آقایان علاقه‌مندم ولی لازم می‌دانم گاهی که مساله‌ای را می‌بینم، تذکر بدهم.
والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

روح‌الله الموسوی‌الخمینی

منبع: صحیفه نور، ج۲۱، ص۵۷۹

اما الان مردم در ارتباط با این شورا و عملکردش چه نظری دارند؟ بررسی نشان می دهد که برخی از سیاسیون و مردم نسبت به عملکرد این شورا به دیده شک نگریسته و برخورد آن ها را جناحی قلمداد می کنند.

راستی تا به حال از خود پرسیده ایم چرا برخی سیاسیون و بخش از مردم فکر می‌کنند که شورای نگهبان به خصوص دبیر آن در انتخابات از بی طرف نیست ؟ مگر نه این است که در قانون اساسی آمده است که شورای نگهبان نهادی است که به هیچ جناحی وابستگی ندارد .

اما گاه و بی گاه در مجالس و تریبون های رسمی کشور، شنیده می شود که اعضای این شورا از فرد یا افرادی با دیدگاهی خاص طرفداری می کنند. بنابر این همین امر باعث می‌شود مردم فکر کنند که شورای نگهبان در انتخابات به صورت جناحی عمل می‌کند. از نمونه های برخورد های روشن این شورا به ویژه دبیر آن آیت الله جنتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. حمایت از احمدی نژاد هم در انتخابات ۸۴ و هم در انتخابات و جریانات پیرامونی آن در سال ۸۸

این طرف داری ضمن بیان از زبان برخی از اعضا و اعتراف به طرفداری از احمدی نژاد ، با دادن اطلاعیه تبریک به وضوح مشخص است.

  1. کنایه به آیت الله هاشمی رفسنجانی قبل از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری۹۲ : «رییس‌جمهور باید ساده زیست باشد و ساده زیستی را هم باید از خودش شروع کند، یعنی این­که خانه، وسایل زندگی‌اش و ماشینی که سوار می‌شود، ساده باشد. کسی که شعار ساده‌زیستی می‌دهد اما ماشین بنز سوار شود، درد مردم را نمی‌فهمد و نمی‌فهمد که می‌گویند گرسنه‌ام، یعنی چه و دلش به حال طبقه محروم نمی‌سوزد. بنابراین رییس‌جمهور باید مثل یک مادر باشد نه دایه برای مردم».

و دیدیم که هاشمی را رد صلاحیت کردند. اما مهم این است این رد صلاحیت بعد از سخنان آیت الله جنتی بود و بدتر این که دلیل رد صلاحیت ـ کهولت سن ـ اعلام گردید و آن هم از شورایی که اغلب خودشان مسن بوده و کهولت دبیر آن نقل مجالس است.

  1. نگاه منفی آیت الله جنتی به اصلاح طلبان: مثلاً ایشان در سال ۹۲ شروطی را برای ورود آقای سید محمد خاتمی به عرصه انتخابات مشخص کرد.
  2. این سخن ایشان در رابطه با ورود اصلاح طلبان به انتخابات است .« نیازی به حضور این عده در انتخابات نیست و آنها خواب‌های بی‌تعبیری را دیده‌اند. در حالی که مردم و مسوولان آن­ها را به هیچ وجه قبول ندارند» .
  3. سخنان در باره مجلس خبرگان در پیش رو: او از حضور جریانی در انتخابات مجلس خبرگان سخن می‌ گوید: «انتخابات خبرگان رهبری، بسیار مهم است، چون به رهبری و ستون انقلاب مربوط می‌شود و عده‌ای از هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی برای تصرف مجلس خبرگان هستند بنابراین نیازمند یک بیداری و بصیرت هستیم تا مسوولیت سنگین شورای نگهبان را به‌خوبی اجرایی کنیم».

این موارد و موارد مشابه و به ویژه موضع گیری آیت الله جنتی در هشت سال دولت احمدی نژاد و رد صلاحیت های دسته جمعی اصلاح طلبان و غیره ، باعث شده است که برخی از مردم اعم از فرهیختگان و سایر اقشار بارها و بارها از خود بپرسند که چرا این شورا بی طرف نیست؟ شورایی که امام خمنی (ره) آن را برای حفاظت از آراء مردم تأسیس کرد ،اما بررسی ها نشان می دهد که برخی از مردم به ویژه آنان که مشی اصلاح طلبی دارند، از برخورد این شورا در انتخابات آینده دلهره دارند!

نظرات
  1. ابراهیم خدایی 2015-08-22 04:46

    سلام…
    ضمن تبریک درباره راه اندازی رسمی سایت خفرک
    لینک شما در لور درج شد.
    برای تان آرزوی موفقیت دارم.

  2. ادمین . 2015-08-22 07:03

    تشکر می کنم از لطف شما

نظرات پس از تائید مدیریت منتشر خواهد شد

نظرسنجی



محل قرار گیری نظر سنجی

طراحی و اجرا :  تابناك وب