امروز : شنبه,۶ام مرداد ۱۴۰۳

چند نکته دوستانه در رابطه با انتخابات

نوشته ها و کامنت های برخی سایت ها واقعاً انسان را می آزارد. بنده نه نصیحت کننده ام و نه مقام و جاه  و جبروتی دارم اما به عنوان یک فردی که سال هاست در رشته توسعه درس خوانده ام وقتی این برخوردها را می بینم ، در نزد دوستان و آشنایان خود در شهرهای دیگر خجالت زده می شوم. این برخورد ها ، برخورد های ضد توسعه ای است.

20 دسامبر 2015

سلام بر دوستان عزیز و هم شهریان فهیم و بزرگوارم

چندی است که اخبار انتخابات را در ممسنی و رستم رصد می کنم.


  یک جامعه وقتی می تواند به سمت توسعه میل کند،که در ساختارهای متعدد شرایط بالندگی و رشد را داشته باشد. در یک جامعه مدنی هر انسان یا گروه در چارچوب قوانین و همچنین مرامنامه های موجود باید به مطرح کردن خود یا گروهی که بدان وابسته است، بپردازد. نوشته ها و کامنت های برخی سایت ها واقعاً انسان را می آزارد. بنده نه نصیحت کننده ام و نه مقام و جاه  و جبروتی دارم اما به عنوان یک فردی که سال هاست در رشته توسعه درس خوانده ام وقتی این برخوردها را می بینم ، در نزد دوستان و آشنایان خود در شهرهای دیگر خجالت زده می شوم. این برخورد ها ، برخورد های ضد توسعه ای است.  بیایید با هم دست به دست هم بدهیم و به رأی و نظر مردم احترام بگذاریم. این حقیر ناچیز به نظرش رسید چند نکته را در این جا بیان کند.

  1. توهین و افتراء و بردن آبروی یک انسان کاری بسیار زشت و ناپسند است.
  2. اگر فرد یا افرادی از نامزدها در پرونده زندگی کاری و فردیشان خطایی دارند که فکر می کنید باید مطرح شود، مطرح کردن آن در این فضا درست نیست، بنابراین شما می توانید از راه قانونی وارد بشوید. لذا اسنادتان را به نماینده شورای محترم نگهبان در شهرستان تحویل بدهید. شما به تکلیفتان عمل کرده اید، آن ها خود تشخیص می دهند و از طرفی آبروی افراد هم حفظ می شود.
  3. از خوبی های نامزد مورد نظرتان بنویسید. با تخریب دیگران کاری از پیش نمی رود و ای بسا این تخریب برای طرف مقابل به فرصت تبدیل شود.
  4. کارهای خوب دیگران در گذشته و در پست هایی که بر عهده داشته اند، نمره ای مثبت برای آنان است و ضعف هایشان نیز نمره ای ضعیف و گاه منفی اما این دلیل نمی شود که بتوان با آن ها فردی را برای این پست جدید( نمایندگی مجلس) بر زمین زد و یا بالا برد. بنابراین، باید دید یک فرد دارای چه « مزیت نسبی» است.
  5. تحت تأثیر القاب، پست، طایفه و حتی مدرک تحصیلی قرار نگیرید، زیرا افراد شاخصه های متعددی باید داشته باشند. مثل توانایی، از خودگذشتگی، ایمان به کار برای مردم و….
  6. ای بسا انسان هایی که از نظر ما هیچ نیستند اما در درون خود مملو از استعداد باشند، از این رو بگردید و این استعدادها را کشف کنید.
  7. برای رأی و عقیده و انتخاب خود احترام قایل شوید و آن را ارزان نفروشید. زیرا انتخاب خوب مجلس خوب و قوی و انتخاب بد مجلس ضعیف را به همراه دارد و مجلس هم عصاره ملت است. مجلس ضعیف نشان از تفکر مردم ضعیف دارد.
  8. شعار دادن شما را نفریبد. مردان و زنان نامزد را در میدان عمل بسنجید. یعنی از نظر مصادیق برخورد کنید. برخی از آرمان ها می گویند و شعارهای زیبا می دهند.
  9. واقعیات را مد نظر داشته باشید، زیرا کوبیدن یک مدیر یا یک طیف برای شما در مجلس کارگر نخواهد بود. چنین افرادی فردا روز که وارد مجلس شدند، نیز به دنبال همین حاشیه ها هستند و از وظیفه اصلی خود فاصله می گیرند.
  10. از نامزدها بخواهید از برنامه های مدون خود دفاع کنند. مثلاً برای رفع بیکاری چه برنامه ای دارند. شما آن را با وضعیت کشور بسنجید آیا این شعار و برنامه فرد، شدنی است ؟ آن وقت تصمیم بگیرید.
  11. طایفه گرایی را کنار بگذارید و اصلح را انتخاب کنید. طایفه گرایی در یک ساختار اجتماعی خاص کارکرد بسیار مثبت داشته است اما با تغییرات اجتماعی صورت گرفته و تغییر سبک زندگی در حال حاضر به یک ضد ارزش تبدیل گشته است و سمی برای سرمایه اجتماعی است.
  12. به سمت افرادی بروید که انتقاد پذیر باشند و از خود استقلال رای داشته باشند.
  13. از افرادی که دایم به محکوم کردن این و آن می پردازند و خود را آویزان دیگران می کنند، دوری کنید زیرا این افراد فردا روز نیز وام دار همان گروه ها خواهند بود.
  14. شجاعت و شفافیت را اصل قرار دهید. فرد شجاع همیشه می تواند حرف خود را بزند. ترسی ندارد. ملاحظه کاری هم نمی کند. فرد دو رو و غیر شفاف شما را می فریبد.
  15. فکر نکنید که هر کس اطرافش شلوغ بود باید به او رأی بدهید. افراد خوب را معمولاً باید گشت و پیدا کرد.
  16. همه کسانی که ثبت نام می کنند، انسان هستند و هم نوع ما و برای خود آبرو دارند. پس احترامشان را نگه دارید.
  17. افرادی که از فیلتر شورای نگهبان رد شدند، از نظر قانون مورد تاییدند و شما فقط بگردید و اصلح را پیدا کنید.
  18. آنان که رد صلاحیت شدند نیز محترمند. فقط برابر قانون صلاحیتشان برای این پست احراز نشده است. به آنان نیز احترام بگذارید.
  19. از همه چیز گذشته به فکر این باشید که به زودی همه این دنیا را ترک می کنیم  و فردا روز، آخرتمان را برای دنیای دیگران خراب نکنیم.
  20. مجدداً استدعا دارم ، فرهیختگان منطقه خود را تخریب نکنید زیرا دودش به چشم منطقه می رود.

کوچک همه شما

جلال یوسفی

۲۹ آذرماه ۱۳۹۴

نظرات
  1. Marlee 2016-11-18 05:55

    It was dark when I woke. This is a ray of suensihn.

نظرات پس از تائید مدیریت منتشر خواهد شد

نظرسنجی



محل قرار گیری نظر سنجی

طراحی و اجرا :  تابناك وب