امروز : یکشنبه,۳۰ام اردیبهشت ۱۴۰۳

مصاحبه کناف ایران با دکتر یوسفی پیرامون مسایل سیاسی

من اعتقاد دارم اگر بخواهیم منفعلانه برخورد کنیم و آدم های ضعیفی را از اصلاح طلبان وارد عرصه کنیم ، بهتر است که این کار را نکنیم زیرا مردم نسبت به اصلاح طلبان بدبین می شوند.

25 آگوست 2015

دکتر جلال یوسفی از تحصیل کرده های فارس زبان است که از دیار حافظ و سعدی و ده ها ادیب دیگر یعنی شهر شیراز و استان فارس پس از هجرت از منازل متعدد به دیار آذری های استان اردبیل آماده است تا یافته های خود را به جوانان این دیار انتقال دهد.

قبل از ورود ایشان، توفیقی حاصل شد تا در سفری با ایشان آشنا شویم. از نزدیک کارهای شرکت کناف ایران را دید و بسیار خاضانه و فروتنانه آن را پسندید. ما از ایشان تقاضا کردیم که این رسانه بسیار نا قابل را که برای کارهای هنری در حقیقت ایجاد شده با سخنان خویش مزین کنند. ایشان با رویی باز پذیرفتند در حالی که اطلاع داریم برخی از مجلات و هفت نامه ها با دیدن مطالبشان در فضاهای متعدد ، با دکتر تماس گرفته و تقاضای ملاقات کرده اند اما ایشان نپذیرفته اند. از این بابت بسیار مفتخریم که ایشان اجازه می دهند ما مطالبشان را در این رسانه بسیار کوچک منتشر کنیم.

با این مقدمه به سراغ ایشان می رویم تا مثل گذشته در خصوص انتخابات با ایشان صحبتی داشته باشیم. اما ایشان سعی می کنند از اظهار نظر در باره انتخابات خود داری کنند. به هر صورت که بود از ایشان اجازه گرفتیم که در این رابطه صحیتی داشته باشیم.

دکتر به دلیل نبودن در شهر اردبیل و مسافرت به شهرستان های استان، نتوانستند به دفتر ما تشریف بیاورند و یا این که ما خدمتشان برسیم. لذا به صورت تلفنی مواردی با ایشان مطرح گردید.

آن چه در زیر می آید، گفتگویی با ایشان در خصوص اوضاع سیاسی و به طور ویژه انتخابات است.

کناف ایران: سلام و عرض ادب و احترام فراوان خدمت دکتر جلال یوسفی داریم.خیلی خوشحال هستیم که درخدمت شما دوست فرزانه هستیم.

دکتر یوسفی: من هم سلام دارم و هم خوشحال از این که شما دوستان حتی در یک روز که ما به طبیعت روی آورده ایم هم دست از جانمان بر نمی دارید[ با خنده] . خواهش بنده از شما این است که به خاطر این که در این جا که من نشسته ام باد می وزد و صدا درست رد و بدل نمی شود، شما صحبت های مرا ویرایش کنید . اگر قبل از انتشار چه در سایت و چه در مجله تان بنده بتوانم آن ها را ببینم خیلی خوب است.

کناف ایران: اختیار دارید، بر روی چشم. حتماً فرمان شما را خواهیم برد.

دکتر یوسفی: من در خدمت شما هستم.

کناف ایران : دکتر در روزهایی هستیم که دولت دراوج اقتدار خودش از نظر سیاسی قرار دارد ، اما گروه های مخالف دولت در رابطه با توافق هسته ای سنگ اندازی می کنند، از آن طرف هم در جریان هستید که سناتور های جمهوری خواه احتمال رد کردن توافق هسته ای را دارند.

دکتر یوسفی: در خصوص کنگره آمریکا من به نظرم می رسد که آن ها توافق را خواهند پذیرفت. اساساً اگر هم نپذیرند، پرزیدت اوباما رأی کنگر را وتو می کند و کنگره هم برای رد وتوی رییس جمهور به دو سوم آرای کنگره احتیاج دارد که این امر هم در حقیقت شدنی نیست. از طرف دیگر این چند روز شنیده شده که برخی از سناتورهای جمهوری خواه هم در محافلی گفته اند که با توافق مخالفت نکنند. مسئله بسیار مهم و حیاتی برای آمریکا این است که اگر توافق را نپذیرد در دنیای سیاسی و در بین شرکای خود در جهان و به ویژه در غرب افت زیادی می کند. در آن صورت دیگر آمریکا نمی تواند به شرکای خود در اروپا و حتی روسیه و چین بگوید ایران را تحریم کنید. به نظرم دولتمردان آمریکا و سناتورها بیشتر از آن چه فکر کنیم به فکر کشور و قدرت خویش علاقه مند هستند.

در کشور ما آنان که با توافق مخال هستند ، به عقیده من دو دسته کلی اند. یک دسته آنانی هستند که احتیاط می کنند و حق هم دارند که احتیاط کنند. سال های سال از انقلاب می گذرد ، دنیا ی استکبار و امپریالیسم در عرصه های متعدد به کشور ما و انقلاب و مردم ما ضربه ناجوانمردانه وارد کرده است، طبیعی است که برخی احتیاط کنند و بررسی کنند تا خیالشان از این بایت راحت باشد. اما یک دسته ای هم هستند که این ها منفعتشان در گرو این است که این کشور به طور دایم درگیر مسایل سیاسی باشد. با دنیا در تنش باشد، تا بتوانند از آب گل آلود همچنان که تا کنون ماهی می گرفته اند ، هنوز هم بگیرند. این ها راه به جایی نمی برند.

مردم و رهبری پشت سر دولت و هیئت دیپلماسی ماست. به زعم بنده در ایران هم توافق هسته ای مورد موافقت قرار خواهد گرفت. البته این را هم یادآور شوم که مخالفین که الان دارند به طرف اقلیت می روند، تنها در زمینه مسایل هسته ای با دولت مخالف نیستند. اساساً یک تفکری در ایران وجود دارد که راضی به این که غیراز تفکر خودش روی کار باشد، نیست.

کناف ایران: جناب دکتر یوسفی به نظر شما دولت در این یکی دوسال تا چه حد توانسته است در کارهای خودش موفق باشد؟

دکتر یوسفی: اگر مشکلات پیش روی دولت از جمله تحریم ها، مشکل ارزی و سایر مسایل را هم کنار بگذاریم، در این یکی دو سال مشکل است که بتوان یک نظر کلی در باره دولت داد. اما به عنوان مثال دولت در سیاست خارجی موفق بود ه است. در بحث مهار تورم تا حدود زیادی موفق بوده است. از نظر آرامش در کشور و ایجاد امنیت خاطر به ویژه در میان تحصیل کردگان و دانشگاهیان موفقیت زیادی داشته است. باید دید در آینده چه خواهد شد و وضعیت دنیا به کدام سمت خواهد رفت.

کناف ایران: پس شما نقدی بر دولت ندارید و یا اگر دارید هم ظاهراً آن را اعلام نمی کنید؟

دکتر یوسفی: من نگفته ام نقد ندارم. اما نقد باید به معنای بررسی برای انجام صحیح امور باشد. منتقد باید بتواند بر آن چه ضعف می گیرد، برای آن راه حل ارایه دهد. در حال حاضر زود است که من بخواهم در باره این دولت نوپا نظر بدهم . البته نقدهایی به صورت پیشنهاد و راهکار گهگاه در رسانه ها ارایه داده ام.

کناف ایران: اگر خاطرتان باشد، ریاست محترم جمهوری کشورمان در سخنرانی چندی پیش خود از نظارت شورای نگهبان سخن گفتند. اما هم شورای نگهبان و هم فرمانده کل سپاه اعلام موضع کردند. می توانیم نظر شما را در این رابطه داشته باشیم.

دکتر یوسفی: در باره نظر شورای نگهبان پیرامون نحوه نظارتش بر جریان انتخابات من به دو صورت می توانم این مسئله را بررسی کنم. یکی نظر خود بنده است که از قانون اساسی و همچنین سیره امام به این نحو نبوده است و من خود شاهد موضوع بوده ام. اما یک بحث هم وجود دارد که قانون تفسیر قانون اساسی را بر عهده شورای نگهبان قرار داده است. این شورا هم برداشتشان این است که این نظارت استصوابی است.

در باره فرمانده سپاه هم باید عرض کنم ، تنها فرمانده سپاه و شورای نگهبان موضع نگرفتند. بسیاری از گروه ها و باندها و حتی هیئتی ها و مداح های ما هم وارد این عرصه شده و عرض اندام کردند.

به نظر شخصی بنده سردار جعفری ولو این که درست هم بگوید، وظیفه ایشان این نیست که در برخی از این کارها دخالت کند. در این مملکت تقسیم کار به درستی انجام نشده است. مثلاً سال گذشته سردار رادان مصاحبه ای کرد و در خصوص وضعیت بیماری مرحوم آیت الله مهدوی کنی اظهار نظر کرد. این ها چیزهایی است که دنیا و مردم ما روی آن انگشت می گذارند. امام پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ ، من نقل به مضمون می کنم، ضمن تشکر از زحمات رزمندگان که همه را هم نام بردند، فرمودند شما تا حالا در این جهاد بودید، از این ببعد محکم واستوار در مرزهای خود مستقر شوید و بقیه کار را به برادران سیاسی خود واگذار کنید. این یعنی نباید الان آقایان نظامی اظهار نظر کنند. اما متأسفانه نه تنها آقای جعفری بلکه گاهی ارتشی ها هم یاد گرفته اند و اظهار نظر می کنند. این اظهارات کشور را در منظر جهانیان از هم پاشیده نشان می دهد. بالاخره کشور رهبر دارد، مجلس دارد، رییس جمهور دارد. شورای امنیت ملی دارد. آن جا حرف هایشان را بزنند. سپاه می خواهد مردم را بسیج کند ، باید خیلی احتیاط کند.البته سردار جعفری آدم بدی نیست ، از روی احساس وظیفه حرف ها را زده که البته ضمن احترام برای ایشان به حرف هایشان نقد جدی دارم.

کناف ایران : اگر موافق باشید برویم بر سر موضوع انتخابات؟

دکتر یوسفی: خواهش می کنم این بحث را کلی بیان کنید. نمی خواهم در باره خودم دیگر اظهار نظری بکنم. به اندازه کافی در این باره حرفزده ام.

کناف ایران: به طور کلی در موضوع احزاب و گروه ها ، ائتلاف ها اگر نظرتان را بدهید تشکر می کنیم. البته در باره رد و یا تأیید صلاحیت هم اگر صحبتی بفرمایید مزید امتنان است.

دکتر یوسفی: من تا آن جا که سراغ دارم، هنوز ائتلاف ها و لیست ها مشخص نشده است. پراکنده چیزهایی گفته می شود.

به نظر من باید گروه اعتدال و توسعه و سایر گروه های اصلاح طلب بایستی با هم ائتلاف کنند اما نشانه هایی وجود دارد که در تهران حزب طرفدار دولت دارد جدا لیست می دهد. اخیراً این حزب بر آن بود که آقای ناطق نوری را راضی کند تا سر لیست شود . ظاهر امر نشان می دهد که ایشان نپذیرفته است. مثل این که گفته اند اگر ایشان ورود نکنند، سرلیست فاطمه هاشمی رفسنجانی است.

اصلاح طلبان به نظر می رسد با سرلیستی آقای دکتر عارف وارد عرصه شوند.

یوسفی: دیگر چه موردی بود؟

کناف ایران: مسئله صلاحیت ها:

دکتر یوسفی : آها، در باره صلاحیت ها از همین الان از سخنان وابستگان به شورای نگهبان و از جمله دبیرآن می توان تا حدودی به وضعیت پی برد. بعید می بینم که شورای نگهبان از حرف خودش کوتاه بیاید. شورای نگهبان و خصوصاً آقای جنتی نسبت به اصلاح طلبان نظر منفی دارد.

کناف ایران: آیا شما معتقدید که شورای نگهبان گروهی و باندی برخورد می کند؟

دکتر یوسفی : من چنین حرفی نزدم. ولی شائبه هایی وجود دارد که مردم و هم چنین فرهیختگان سیاسی معتقدند که این شورا و به طور ویژه دبیر آن نسبت به اصلاح طلبان حساسیت خاصی دارد.

کناف ایران: اگر می شود به چند مصداق و مثال اشاره کنید؟

دکتر یوسفی: من نمی گویم. اما اصحاب رسانه و سیاسیون اصلاح طلب و برخی از مردم معتقدند که آقای جنتی نسبت به اصلاح طلبان نگاه منفی دارد. در سخنانش این امر پیداست. هم چنین حمایت ایشان از احمدی نژاد و رد صلاحیت های اصلاح طلبان توسط این شورا و سخنانی که نسبت به آقای رفسنجانی در سخنرانی بیان کردند ، مصادیقی است که مردم بدان استناد می کنند.

کناف ایران: به نظر شما چه راهکاری وجود دارد که هماهنگی صورت بگیرد که این اتفاق کمتر بیفتد یعنی شورای نگهبان کمی آسان تر برخورد کند؟

دکتر یوسفی: من اعتقاد دارم اگر بخواهیم منفعلانه برخورد کنیم و آدم های ضعیفی را از اصلاح طلبان وارد عرصه کنیم ، بهتر است که این کار را نکنیم زیرا مردم نسبت به اصلاح طلبان بدبین می شوند.

کناف ایران: اما نمی شود دست را هم روی دست گذاشت؟

دکتر یوسفی: دست روی دست نگذاشته اند. دارند کارهایی می کنند. به وقتش مشخص خواهد شد.

کناف ایران: آقای دکتر شما در صحبت های قبلی خود بیان کردید که من نمی خواهم وارد عرصه انتخابات مجلس دهم بشوم. اما از من خواسته اند و شما هم شرایطی را پیش رو گذاشته بودید، ولی نوشته های شما نشان ازآن دارد که دلسرد شده اید؟

دکتر یوسفی: من نیامده بودم که دلسرد بشوم یا نشوم. عده ای گفتند من به احترامشان شرایطی گذاشتم. یک گروه با احتیاط برخورد کردند و یک گروه هم گفتند ما شرایط را می پذیریم. صحبت هایی رد و بدل شده است. هنوز چیزی مشخص نیست. من برایم مهم نیست که من به مجلس بروم یا دیگری، مهم است که گروهی از انسان های عاشق خدمت، نوگرا، کسانی که جوانان را درک کنند، افراد شجاع و قوی به مجلس بروند.

کناف ایران: دکتر دارد انتخابات خیلی نزدیک می شود، نمی خواهید ورود خود را اعلام کنید؟

دکتر یوسفی: من علاقه ای که به تدریس دارم یک هزارمش را به امور سیاسی ندارم. اگر می بینید نوک قلم را تیز کرده ام ، برای دفاع از حق مردم است.

البته دارم فکر می کنم ، شاید با کمی تمرین توانستم کلاً با سیاست خداحافظی کنم. البته به آرامی و به تدریج

کناف ایران: دکترجان پس هنوز انصراف شما قطعی نیست و یا ورودتان؟

دکتر یوسفی: انصراف در باره من معنی ندارد. من ورود نکرده ام که انصراف بدهم. حال که زیاد اصرار دارید یک نکته را بگویم هرچند می ترسم برایم دردسر شود. آن نکته این است که خیلی بعید به نظر می رسد که من قبول کنم وارد انتخابات شوم. فکر هایم را کرده ام. حالا هم شما نپرسید چرا؟ شاید بعدها خودم دلایلش را گفتم.

من نمی توانم به مردم خدمت کنم. یعنی برنامه های توسعه و وضعیت فرهنگی و انتظارات مردم چیزی است که برآوردنش کار یک نفر و در چهار سال نیست و اساساً من اعتقادی به چنین وظایفی برای نماینده مجلس ندارم.

کناف ایران: اجازه می دهید چند سؤال هم در باره برخی از شخصیت های تأثیر گذار بپرسم؟

دکتر یوسفی: اگر اجازه بدهید تمامش کنیم این باد زیاد اذیت می کند.

کناف ایران: خیلی بنده نوازی کردید دکتر و بسیار خوشحال هستیم از این که دعوت ما را پذیرفتید.

دکتر یوسفی: برای شما آرزوی سربلندی، موفقیت و سلامتی و برای کشورم توسعه ای همه جانبه را از خداوند بزرگ خواهانم.

منبع: کناف ایران

نظرات
  1. حسن 2015-12-12 09:26

    سلام، جلال کی دکتر شدی!!!!؟؟؟؟؟

  2. ادمین . 2015-12-12 13:48

    زنگ بزنید دکتر یوسفی تا تاریخ دقیقش را به شما بگوید. فکر نمی کنم در سواد ایشان مثل دین ایشان بتوانی به راحتی اظهار نظر کنی!!!! زیرا این یکی را حداقل در این دنیا می تواند از خود دفاع کند. دوستانش هم می دانند، معلمینش همینطور…

  3. حسن 2015-12-12 20:01

    من که  نگفتم دین جلال مشکلی دارد. بلکه گفتم جلسه یه مشت اصلاح طلب ……. بی خبر

    تکلیف وکیلی مشخصه و با توجه به شناخت ٣۵ ساله از جلال از ایشان انتظار نداشتم.

    ادمین خیلییییی زوده برات…….

    در ضمن کی دکتر شدی جلال یه شوخی بود با رفیق دوران خوش جوانیم

  4. Maud 2016-08-15 12:49

    I’m imedssper. You’ve really raised the bar with that.

  5. http://politicalreligi00.exteen.com 2017-06-03 09:49

    This is very interesting, You are a very skilled blogger.
    I have joined your rss feed and look forward to seeking more of your fantastic post.

    Also, I’ve shared your web site in my social networks!

نظرات پس از تائید مدیریت منتشر خواهد شد

نظرسنجی



محل قرار گیری نظر سنجی

طراحی و اجرا :  تابناك وب