امروز : شنبه,۶ام مرداد ۱۴۰۳

ادامه فعالیت ثامن‌الحجج در آینده مشخص می‌شود/تذکر سیف به ۳ مؤسسه مالی

هر موسسه‌ای که فکر کنیم با منابع و سپرده‌های مردم بازی می‌کند به سراغ‌اش خواهیم رفت. هیچ کسی هم کاری به موسسه ثامن‌الحجج نداشت تا زمانی که شکایت‌های فراوانی از آن به بانک مرکزی رسید و برنامه بانک مرکزی برای سامان‌دادن به این موسسه کاملا شفاف است و داریم مکلف می‌کنیم تا سپرده‌های مردم از میزان پایین به سمت بالا بازپرداخت شود.

25 فوریه 2016

رئیس کل بانک مرکزی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار همشهری ضمن تشریح آخرین وضعیت موسسه اعتباری ثامن‌الحجج در ارتباط با ۳موسسه بزرگ ثامن، آرمان ایرانیان و افضل توس تاکید کرد:

این موسسات اگر بجنبند خطری متوجه آنها نخواهد بود، ولی اگر کوتاهی کنند و اگر درطی کردن روند اخذ مجوز تاخیر داشته باشند و مشکلی در درون آنها ایجاد شود، بدیهی است که خطر این موسسات را تهدید می‌کند. گفت‌وگوی خبرنگار ما با ولی‌الله سیف را بخوانید:

  • تصمیم قطعی بانک مرکزی در خصوص موسسه ثامن‌الحجج چیست؟ می‌خواهید آن را حفظ کنید یا منحل خواهد شد؟ برای آینده این موسسه چه برنامه‌ای دارید؟

هر موسسه‌ای که فکر کنیم با منابع و سپرده‌های مردم بازی می‌کند به سراغ‌اش خواهیم رفت. هیچ کسی هم کاری به موسسه ثامن‌الحجج نداشت تا زمانی که شکایت‌های فراوانی از آن به بانک مرکزی رسید و برنامه بانک مرکزی برای سامان‌دادن به این موسسه کاملا شفاف است و داریم مکلف می‌کنیم تا سپرده‌های مردم از میزان پایین به سمت بالا بازپرداخت شود.

تاکنون سپرده‌های ۳ میلیون‌تومانی پرداخت شده و در حال بازپرداخت سپرده‌های ۵تا ۱۰ میلیون تومانی هستیم تا زمانی که این موسسه بتواند روی پای خودش بایستد آن زمان تصمیم‌گیری خواهد شد که اگر شرایط لازم برای ادامه فعالیت را داشته باشد، ممکن است شورای پول و اعتبار تصمیم بگیرد مجوز آن را صادر کند، در غیر این صورت ممکن است تصمیم به انحلال ثامن‌الحجج گرفته شود بنابراین الان پاسخ قطعی وجود ندارد که آیا این موسسه به فعالیت خود ادامه می‌دهد یا منحل خواهد شد.

  • رویکرد فعلی بانک مرکزی در سامان‌دادن به موسسه ثامن‌الحجج چیست؟

دغدغه اصلی این روزهای بانک مرکزی مراقبت کردن از سرمایه‌های مردم است و صیانت از حقوق سپرده‌گذاران با دقت نظر کامل در دستور کار قرار دارد و همزمان ۲رویکرد را دنبال می‌کنیم؛ نخست شروع پرداخت سپرده‌های مردم و دوم دقت کردن در این موضوع که دارایی‌های این موسسه که از محل سپرده‌های مردم به دست آمده جابه‌جا نشود و کسی نتواند در این دارایی‌ها دستکاری کند و یا خدای ناکرده حیف و میل صورت گیرد که بانک مرکزی با حمایت دستگاه قضایی در حال پیگیری موضوع است و الحمد‌لله روند مثبتی را طی می‌کند.

  • آیا اصل سپرده را به سپرده‌گذاران برمی‌گردانید یا سود آن را هم متعهد به پرداخت هستید چرا که برخی سپرده‌گذاران می‌گویند سود بهمن‌ماه را دریافت نکرده‌اند.

با یک شرایطی که جزئیات آن را همکاران من در بانک مرکزی که مسئول رسیدگی به این موسسه هستند، توضیح خواهند داد.

  • موسسات دیگری چون ثامن، آرمان یا فردوسی سابق و افضل‌توس تا پایان سال مجوز خواهند گرفت چرا که معاون نظارتی بانک مرکزی امسال را سال آخر غیرمجازها اعلام کرده بود؟

به هیچ وجه اینگونه به سوال پاسخ نمی‌دهم؛ بستگی دارد به همت خودشان، هر موسسه‌ای که همت کند و به سرعت ضوابط بانک مرکزی را در عمل رعایت کند و انجام دهد، بانک مرکزی هم انعطاف نشان خواهد داد.

  • آیا خطری مثل سرنوشت موسسه ثامن‌الحجج آنها را تهدید نخواهد کرد؟

امیدواریم خطری آنها را تهدید نکند و اگر بجنبند خطری متوجه آنها نخواهد بود، ولی اگر کوتاهی کنند و تاخیر داشته باشند و مشکلی در درون آنها ایجاد شود، بدیهی است که خطر این موسسات را تهدید می‌کند.

نظرات
نظرات پس از تائید مدیریت منتشر خواهد شد

نظرسنجی



محل قرار گیری نظر سنجی

طراحی و اجرا :  تابناك وب