امروز : شنبه,۶ام مرداد ۱۴۰۳

ناگهان خدمت تمام شد!

  «۱۹کشته و بیش از ۱۰۰مصدوم.» این نتیجه ۳حادثه هولناکی بود که ۳ اتوبوس مسافربری به فاصله چند ساعت از هم در جاده‌های کشور رقم زدند.

23 ژوئن 2016

مسافران ۲دستگاه از این اتوبوس‌ها سربازانی بودند که در شوق پایان یافتن دوره آموزشی و رفتن به مرخصی چندروزه، راهی خانه‌هایشان بودند اما اتوبوس آنها هرگز به مقصد نرسید.عصر سه‌شنبه ۵دستگاه اتوبوس از یکی از ترمینال‌های مسافربری کرمان راهی پادگان۰۵ شدند تا سربازانی را که قرار بود برای مرخصی راهی خانه‌هایشان شوند، به مقصد برسانند. تمامی این سربازان فوق‌دیپلم و لیسانس وظیفه بودند که دوره آموزشی را به پایان رسانده و حالا برای رفتن به مرخصی آن هم تا دهم تیرماه لحظه‌شماری می‌کردند.

مقصد سربازان استان‌های فارس و خوزستان بود. عده‌ای اهل اهواز بودند و برخی ساکن شهرهای شیراز، کازرون، مرودشت، فسا و… اتوبوس‌ها پس از رسیدن به پادگان شروع به سوارکردن سربازان کردند و هر اتوبوسی که پر می‌شد به طرف مقصد به‌راه می‌افتاد غافل از اینکه حادثه‌ای هولناک در کمین آنها بود.

  • سقوط به دره مرگ

ساعت از یک نیمه‌شب گذشته بود. اتوبوس با سرعت زیاد جاده پرپیچ‌وخم سیرجان به سمت نی‌ریز را طی می‌کرد. بیشتر سربازان در خواب بودند که حدود ساعت۱:۲۰ صدای فریادهای شاگرد راننده فضای اتوبوس را پر کرد.یکی از مسافران که از این حادثه جان سالم به در برده است، می‌گوید: شاگرد راننده مدام می‌گفت «یاالله، یاالله». او فریادزنان از ما خواست که وسط اتوبوس جمع شویم. انگار ترمز بریده بود یا اینکه فرمان کار نمی‌کرد. ماشین با سرعت ۱۱۰کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کرد. یعنی از همان زمانی که از پادگان به‌راه افتادیم راننده کمتر از ۱۱۰تا نمی‌رفت. همه ما وحشت کرده بودیم. در همین هنگام اتوبوس از جاده خارج شد و حادثه هولناکی رخ داد.

نرسیده به نی‌ریز و جایی در مسیر پروپیچ و خم جاده سیرجان – نی‌ریز که عمق دره در آن به ۲۰متر می‌رسید، اتوبوس مسافربری به اعماق دره سقوط کرد. این حادثه در چشم بر هم زدنی رخ داد و وقتی نیروهای امدادی در جریان ماجرا قرار گرفتند و خود را به محل حادثه رساندند، عده زیادی از سربازان جانشان را از دست داده بودند.

یکی از مصدومان حادثه می‌گوید: وقتی اتوبوس به دره سقوط کرد، از داخل آن به بیرون پرت شدم و روی تلی از خاک فرود آمدم. همه بدنم درد می‌کرد. چیزی از اتوبوس باقی نمانده بود. صدای ناله و فریاد بقیه مسافران را می‌شنیدم. هر طوری بود، به‌صورت سینه‌خیز از دره بالا آمدم و خودم را به کنار جاده رساندم و همانجا بود که بیهوش شدم. وقتی چشم را باز کردم، داخل بیمارستان بودم.

  • مسافران قاچاق

همه مسافران اتوبوس حادثه‌دیده سرباز نبودند؛ چراکه وقتی امدادگران به محل حادثه رسیدند معلوم شد که مهاجران غیرقانونی نیز داخل اتوبوس بودند. به گفته سربازانی که از این حادثه جان سالم به دربرده بودند، راننده اتوبوس و شاگردش که اهل سیستان و بلوچستان بودند در بین راه چندبار توقف کردند و چند مهاجر غیرقانونی را به همراه کالاهای قاچاق در داخل جعبه اتوبوس جاسازی کردند تا آنها را به شیراز انتقال دهند. این در حالی بود که امدادگران در میان مجروحان با ۲مهاجر افغان روبه‌رو شدند و گفته می‌شود که ۲نفر از قربانیان حادثه نیز از مهاجران غیرقانونی پاکستانی بوده‌اند.

  • ۱۹کشته

امدادگران با حضور در محل حادثه دست به‌کار شدند و مجروحان را یکی پس از دیگری از دل دره بیرون کشیدند تا به بیمارستان منتقل کنند. خالدی، سخنگوی اورژانس کشور می‌گوید: در مجموع فوتی و مصدوم در این حادثه ۵۶نفر بودند که ۲۲ نفر از مصدومان به بیمارستان رجایی شیراز، ۱۲ نفر به بیمارستان استهبان و مابقی به بیمارستان شهدای نی‌ریز منتقل شدند. به گفته وی، ۱۶نفر از مسافران در همان صحنه حادثه فوت کردند و ۳نفر نیز پس از انتقال به بیمارستان جان باختند و درمجموع ۱۹نفر در این حادثه جانشان را از دست دادند. در همین حال فرمانده پلیس راه کشور نیز گفت: بررسی کارشناسان نشان می‌دهد که کافی نبودن مهارت راننده در کنترل وسیله نقلیه و همچنین عدم‌نصب حفاظ در قوس راه باعث وقوع این حادثه شده است.

  • دومین حادثه

حدود یک ساعت از سقوط اتوبوس حامل سربازان به دره گذشته بود که یکی دیگر از اتوبوس‌ها نیز دچار سرنوشتی مشابه شد. تمامی مسافران این اتوبوس سربازان اهل خوزستان بودند که قرار بود ابتدا به شیراز و از آنجا به اهواز بروند. اتوبوس آنها اما در محور شیراز به سروستان از مسیر خارج و ناگهان واژگون شد.

سخنگوی اورژانس کشور می‌گوید: در این حادثه ۴۷نفر مصدوم شدند که تمامی آنها سرباز بودند. مصدومان با حضور امدادگران به مراکز درمانی در شیراز انتقال یافتند که ۲۹نفر از آنها آسیب جزئی دیده بودند. اما یکی از سربازان متأسفانه دستش قطع شد و خوشبختانه این حادثه فوتی نداشت. به گفته فرمانده پلیس راه کشور در این حادثه خستگی و خواب‌آلودگی راننده به‌عنوان علت حادثه تشخیص داده شده است.

  • باز هم واژگونی

چند ساعت قبل از حوادثی که برای ۲ اتوبوس حامل سربازان رخ داد، امدادگران اورژانس راهی یک ماموریت مشابه شده بودند. رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کاشان گفت: اتوبوس که شامگاه سه‌شنبه در مسیر کاشان- اصفهان در حرکت بود، پس از خارج‌شدن از مسیر واژگون شد که در این حادثه ۳۶ نفر مصدوم شدند. سیدمحمدحسین مکی ادامه داد: این حادثه در اتوبان کاشان-نطنز حوالی روستای خرمدشت رخ داد و امدادگران اورژانس با حضور در محل، مجروحان را به مراکز درمانی منتقل کردند. به گفته وی، بسیاری از مصدومان با شکستگی اندام‌های مختلف بدن روبه‌رو شده بودند که برای درمان به بیمارستان شهید بهشتی کاشان انتقال یافتند. به گزارش تسنیم، ترکیدگی لاستیک و انحراف به حاشیه خاکی جاده، دلیل واژگونی این اتوبوس بوده است

نظرات
  1. Johnavon 2016-08-15 16:24

    Slam dunkin like Shaquille O’Neal, if he wrote inmtfraoive articles.

نظرات پس از تائید مدیریت منتشر خواهد شد

نظرسنجی



محل قرار گیری نظر سنجی

طراحی و اجرا :  تابناك وب