امروز : شنبه,۶ام مرداد ۱۴۰۳

جاده طاغوتی

با ملاحظه این مسیرها، به راحتی فاصله بین مناطق ملاحظه شده و تفاوت را به راحتی درخواهید یافت. جایی مثل روستای خرنگان و رجالو و آبادی های اطراف باید ۳۰ کیلومتر راه را سه برابر بپیمایند.

19 سپتامبر 2016

جلال یوسفی

سال های سال پیش در دوران پهلوی مدتی شایعه شد که که قرار است جاده ای شاهی مصیری را به اردکان فارس متصل کند.این سخن برای افراد آن دیار که سال ها رنج و مرارت دوری از مراکز درمانی و رفاهی شهری را کشیده بودند، به یک معجره شبیه بود اما:

آثار برجای مانده از جاده در منطقه« شمال مصیری»

چندی گذشت ناگهان سرو کله مهندسین، وسایل راه سازی و ….. در مصیری پیدا شد و جاده را از محله عمله کنونی مصیری آغاز کردند. بر اساس اصول جاده سازی  زمان خود شروع کردند و جاده از طریق مصیری، بردکوه، کلاه باز، جوزار بکش ، جوزار جاوید وارد جاده مهرنجان شد. البته این جاده در دو مرحله با فاصله کمی  به اتمام رسید. یک مرحله تا آخر کلاه باز رفت و پس از مدتی که تأمین اعتبار گردید، ادامه کار برا بر روند قبلی انجام ادامه یافت و ماشین ها رفت و آمد خود را شروع کردند، پل ها زده شد، سنگچین های جلوی ریزش کوه به طور زیبایی انجام شد و….. تا این که انقلاب شد.

آثار برجای مانده از جاده در منطقه« بردکوه بالایی»

بعد از انقلاب اسلامی جالب این است که دولت هیچ اقدامی برای باز سازی و صاف کردن این جاده ننمود بلکه جهاد سازندگی در گوشه های دیگر اقدام به کشیدن خطوط عادی برای رفت و آمد کردند. نماینده وقت جاده را از طریق آب بخشان به بالا بنیاد نهاد و برای دست یابی دلی قاید شفیع جاده ای از پایین ( سمت دشتک) برای آن منطقه کشید که در مدت کوتاهی کار احداث آن پایان یافت.

آثار برجای مانده از جاده در منطقه« کلاه باز دلی قاید شفیع»

همیشه در ذهن ما  این سؤال از مسؤلین آن زمان ( اول انقلاب) وجود داشته که آیا این جاده هم طاغوتی بوده است؟! مگر این جاده از پول همین مملکت ساخته نشده بود، پس چرا رها گردیده است؟

در ایام عید، زمان نمایندگی جناب آقای عبدالرضا مرادی به آن منطقه سفری یک روزه داشتم . رنگ هایی را بر سنگ هایی مشاهده کردم. از همراهم جریان را پرسیدم ؛ گفتند که قرار است این جاده باز سازی گردد.

آجاده آثار برجای مانده از جاده در منطقه« خرمن سوخته»

عمر نمایندگی آقای مرادی کفاف نداد که آیا اقدامی عملی بر روی این جاده انجام خواهد داد یا خیر. در زمان نمایندگی آقای  شفیعی هم اقدامی صورت نگرفت. توفیق زیارت جناب شفیعی هم نصیب نگردید تا اسؤالات در دهن مانده ما از ایشان پرسیده شود. در زمان انتخابات دهمین دوره مجلش شورای اسلامی زمانی که در مناطق مرتبط با این جاده حاضر گردیدم، از آن جا که برخی از مردم این مناطق در جریان مطالب منتشر شده از من در باره این جاده قرار داشتند، با جدیت پیگیر موضوع می شدند. پس از حوادث اتفاق افتاده در خصوص رد صلاحیت ها نیز برخی از این مردم خواهان پیگیری این جاده از سوی فرد منتخب از سوی مردم در انتخابات پیش رو، در آن زمان بودند.

اما در خصوص برخورد دکتر گودرزی نماینده فعلی مردم ممسنی و رستم در مجلس شورای اسلامی نیز این مطلب را باید اشاره کرد که ایشان تاکنون ( نه در نطق های انتخاباتی خود و نه بعد از آن) تا آن جای که من اطلاع دارم از این جاده سخنی به میان نیاورده و من نیز با ایشان در این باره سخنی نگفته ام. از آن طرف طبق گفته برخی مطلعین جاده بین جوزار بکش و مصیری کمتراز ۳۵ کیلومتر فاصله دارد ، در حالی که عبور از جاده پل فهلیاه- آب بخشان و تنگ له له- جوزار بکش نزدیک به ۹۰ کیلومتر فاصله دارد. این مسئله وقتی در کنار ایجاد برخی خطوط مواصلاتی از ممسنی که در حال احداث هستند، گذاشته می شود، جای تأمل دارد!

 منطقه جوزار بکش

در پایان به استحضار مدیران ذیربط در همه سطوح می رساند که  با بازسازی این خط مواصلاتی، ضمن این که از فضای مناطق یاد شده برای تفریح می توان استفاده نمود و زمین های آن مناطق را می توان مجدداً احیاء کرد، کم شدن فاصله بین مناطق یاد شده نسبت به سایر خطوط قابل تأمل است. البته این فقط بخشی از مزایای این امر است و جلوگیری از مهاجرت  و غیره نیز از مزایای احداث این جاده خواهد بود.

تصویر هوایی مسیرهای منتهی به جوزار بکش و دلی قاید شفیع

در بالا تصویری هوایی که توسط گوگل ارث از منطقه گرفته شده است، آورده می شود. در این تصویر هر جاده با رنگی خاص مشخص گردیده است:

  1. رنگ آبی مسیر جاده اصلی که زمان شاه احداث گردید یا همان جاده طاغوتی
  2. رنگ قرمز، مسیری که بعد از انقلاب در نظر گرفته شد
  3. مسیر کشیده شده توسط جهاد برای دسترسی منطقه دلی قاید شیفع به مصیری و سایر مناطق شهری

با ملاحظه این مسیرها، به راحتی فاصله بین مناطق ملاحظه شده و تفاوت را به راحتی درخواهید یافت. جایی مثل روستای خرنگان و رجالو و آبادی های اطراف باید ۳۰ کیلومتر راه را سه برابر بپیمایند.

نظرات
  1. Lonitra 2016-11-18 05:38

    I drop a comment whenever I like a post on a blog or I have something to contribute to the conversation. It is triggered by the fire communicated in the article I read. And on this article 301 Moved Permanently. I was excited enough to create a comment IMG class=wp-smiley alt=; kawi1ugan.xlogzwp-includesimagessmiliesicon_link&#822b; I actually do have 2 questions for you if you don

نظرات پس از تائید مدیریت منتشر خواهد شد

نظرسنجی



محل قرار گیری نظر سنجی

طراحی و اجرا :  تابناك وب