امروز : شنبه,۶ام مرداد ۱۴۰۳

یاد داشتی کوتاه پیرامون تصویب قانون افزایش حقوق در مجلس

این که حقوق نجومی در جامعه ما نوعی بیماری است، شکی در آن نیست. این که در جامعه فاصله طبقاتی نباید زیاد باشد، باز حرف درستی است …. ما به این نکته ظریف نیز باید توجه بشود که نکند برای رفع مشکلات سطوح پایین در آمدی جامعه، بخواهیم حقوق سطوح بالا را نادیده بگیریم ، این امری است که پذیرفتنی نیست.

6 مارس 2017

چلال یوسفی

این که حقوق نجومی در جامعه ما نوعی بیماری است، شکی در آن نیست. این که در جامعه فاصله طبقاتی نباید زیاد باشد، باز حرف درستی است، این که باید بستری برای از بین بردن فقر بخصوص برای سطوح پایین جامعه ، ایجاد شود، نیز ضروری است، اما به این نکته ظریف نیز باید توجه بشود که نکند برای رفع مشکلات سطوح پایین در آمدی جامعه، بخواهیم حقوق سطوح بالا را نادیده بگیریم ، این امری است که پذیرفتنی نیست. باید ببینیم چه فاکتورهایی موجب افزایش حقوق برخی شده است؟ این که چند سالی است به بهانه ایجاد عدالت در جامعه، درصد افزایش حقوق سطحی از جامعه را کم کرده اند، نه تنها عدالت نیست بلکه نوعی بی عدالتی است. این امر ناشی از تفکری است که بیشتر به رفتن به سمت تساوی است تا عدالت. به نظر می رسد، چنین کاری در جامعه ما مغزهای متخصص را فراری داده یا بی انگیزه کند. چه تفاوتی بین فردی که سالهای جوانی اش را، چشمش را، استراحتش را و…، همه چیزش را هزینه می کند و تخصص می گیرد با فردی که به هر دلیل به خود اجازه کار کشیدن از مغز خویش. نمی دهد، وجود دارد؟ مگر این کشور می خواهد به سوسیالیسم برسد؟ این چه معنی دارد که حقوق سطوح پایین با درصد بیشتری نسبت به افراد دارای حقوق بالا افزایش یابد؟! نمایندگان عزیز مجلس، طراحان چنین طرحی در جامعه و…، به طور کلی همه کسانی که چنین موضوعی را وسط کشیده اند، آیا بررسی کرده اند که فاکتورهای بالا بردن حقوق برخی، چه چیزهایی هستند؟ مدرک، تخصص، سابقه کار، درجه، رتبه، مدیریت و…، شاخص های تعیین کننده برای حقوق یک فرد است. ایا این عدالت است که درصد افزایش دکتر، مهندس، متخصص فلان تخصص راهبردی، بعنوان مثال ده درصد و افزایش حقوق کارگر زیر دیپلم بیست درصد باشد؟ از قدیم گفته اند هر که بامش بیش برفش بیشتر…آیا هزینه های دو طرف یک اندازه است؟ چه باید کرد؟ آیا چون کارگر و یا سایر یقه آبی ها کار یدی می کنند، باید جورش را آن کسانب بکشند که کار فکری می کنند؟! این که در جهان سوم و بخصوص ایران گرفتن مدرک و مدیریت روی اصول و صوابط نیست، شکی در آن نیست، اما چرا آن مسئله را حل نکنیم؟ چرا فکری برای جلوگیری مدرک ها و مدیریت های بادآورده نکنیم؟ چرا مدیریت گتره ای را از جامعه نزداییم؟ به نظر می رسد، طراحان و قانون گذاران ما و همچنین آنان که به نحوی بر این قوانین برای انطباق با قانون اساسی و نص اسلام نظارت دارند، بایستی ریزبینانه تر با موضوع برخورد کنند؟ بعنوان نمونه، یک قلم از این موارد بورسیه های دوره هشت ساله ریاست جمهوری قبلی است. چه کسی جرات کرده آن پرونده ها را پیگیری کند؟ خدا کند به جای دال ها دنبال مدلول نرویم. این موضوع که گفته شد وحی منزل نیست و قابل نقد. اما امید آن دارم که به جای بستن انواع تهمت ها به سمت منتقد، بخش هایی را که احتمالا نمی داند و یا درست درک نکرده را یاد آوری نموده تا اگر مستند بود با جان و دل بپذیرد و اگر مجددا ابهامی بود مطرح نماید. مجددا یادآوری می گردد که حقوق نجومی و خارج از ضوابط پذیرفتنی نیست و مدارک گتره ای و آنها که با رانت به دست آمده مد نظر این نوشته نیست. درود بر آنان که هدایت را اطاعت کردند.

نظرات
  1. Rose 2017-03-14 11:10

    Hello there! Do you know if they make any plugins to help with Search Engine Opoiiizatmtn? I’m trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I’m not seeing very good gains. If you know of any please share. Thank you!

نظرات پس از تائید مدیریت منتشر خواهد شد

نظرسنجی



محل قرار گیری نظر سنجی

طراحی و اجرا :  تابناك وب