امروز : شنبه,۶ام مرداد ۱۴۰۳

در ارتباط با تغییر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی…. ‎

یک‌ماه پس از عزل دکتر حمید میرزاده از ریاست دانشگاه آزاد و درحالی‌که این موضوع و حواشی آن رو به فراموشی بود، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی با ارسال نامه کوتاهی به رئیس‌جمهور یک‌بار دیگر این موضوع را به بحث اول حوزه دانشگاه و البته یکی از خبرهای مهم سیاسی روز تبدیل کرد.  

1 ژوئن 2017

یک‌ماه پس از عزل دکتر حمید میرزاده از ریاست دانشگاه آزاد و درحالی‌که این موضوع و حواشی آن رو به فراموشی بود، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی با ارسال نامه کوتاهی به رئیس‌جمهور یک‌بار دیگر این موضوع را به بحث اول حوزه دانشگاه و البته یکی از خبرهای مهم سیاسی روز تبدیل کرد.  

سیدحسن خمینی که خودش عضو هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی است در نامه خود به حسن روحانی نوشته است: «به‌نظر اینجانب روند عزل برادرمان جناب آقای میرزاده از وجاهت قانونی برخوردار نیست و حداقل آن است که شبهه غیرقانونی بودن آن بسیار قوی است. همچنین نصب سرپرست نیز بدون رأی‌گیری در هیأت امنا بوده است. ورود حضرتعالی در مسئله حتما مفید و راهگشا خواهد بود.» این نامه کوتاه بلافاصله بحثی که در همان روزهای عزل میرزاده و ایام پرخبر انتخابات به‌صورت محدود مطرح شده بود را دوباره داغ کرد تا این بار موافقان و مخالفانش مفصل‌تر از گذشته اظهارنظر کنند.

بازتاب نامه سیدحسن خمینی بیشتر در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بود. هرچند عده‌ای نسبت به او این پرسش را مطرح کردند که خودش براساس چه توانمندی‌هایی در این جایگاه قرار گرفته اما عمده کاربران ضمن استقبال از این نامه از او بابت تازه کردن بحثی که در انتخابات فراموش شده بود، تشکر کردند. اما در فضای رسمی تقریبا هیچ اظهارنظری جدی همسو با آنچه حسن خمینی مطرح کرده بود، مطرح نشد و در برابر این رئیس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد بود که به میدان آمد و در اظهارنظری شفاف و صریح دلیل تغییر میرزاده را تخلف‌های مالی اعلام کرد.

علی‌اکبر ولایتی که پس از فوت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و در نخستین روز از بهمن سال گذشته به این سمت منصوب شده، در گفت‌وگویی افشاگرانه با کیهان از فساد مالی میرزاده و گروهی دیگر در این دانشگاه سخن گفت و توضیح داد: «ابتدا تلاش من بر آن بود که به ‌صورت مسالمت‌آمیز این معضلات حل شود. لذا به آقای میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بابت فسادهای مالی موجود در دانشگاه آزاد تذکراتی داده شد. این فسادهای مالی از زمان حیات مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی مطرح شده بود و قرار بود ایشان عزل شود. وقتی آیت‌الله هاشمی‌ گزارش این مفسده‌ها را شنیده گفته بود که برخورد با فرد مورد نظر پس از انتخابات صورت گیرد.» ولایتی مشکل اصلی میرزاده را دخالت فرزندان او در انعقاد قراردادهای مالی کلان اعلام کرد و گفت: «مثلا فرزند آقای میرزاده از برخی روسای واحدها خواسته است که با شرکت خاصی قرارداد انعقاد کنند و آن فرد زیربار نرفته و مغضوب آقای میرزاده قرار گرفته است. گزارش‌های متعدد و مستدل مبنی بر این فسادها موجود است.»

او بعد هم به فرایند عزل میرزاده اشاره و تأکید کرد که برکناری او از این سمت کاملا براساس قوانین بوده است. اما ساعاتی پس از انتشار این گفت‌وگو میرزاده نیز برای ولایتی جوابیه‌ای ارسال کرد و ضمن دعوت از او برای انتشار اسناد فساد مالی خواستار مناظره شد. رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی ضمن تکذیب جزئیاتی که ولایتی درخصوص اجبار به انعقاد قرارداد با برخی شرکت‌ها اعلام کرده بود، گفت: «به آقای دکتر ولایتی در مورد دخالت فرزندان اینجانب در امور دانشگاه و اعلام دخالت آنها در قراردادهای کلان دانشگاه اعلام کرده‌اند که اسناد آن موجود است و فساد‌های مدیریت دانشگاه ثابت شده است؛ اولا از آقای دکتر ولایتی می‌خواهم اسناد این فسادهای ادعایی را به اطلاع عموم برسانند و ثانیا بنده پیشنهاد می‌دهم ایشان و اینجانب در حضور مدیران دانشگاه و مدعیان و ارباب جراید و اصحاب رسانه‌های جمعی مناظره‌ای در سالن فرهیختگان دانشگاه در سازمان مرکزی داشته باشیم تا معلوم شود آیا این مواردی که مطرح کرده‌اند واقعیت دارد یا ساخته و پرداخته آن دسته از رؤسا و مدیران واحد‌هایی است که به‌دلیل فساد مالی و تخلفات اداری و آموزشی برکنار شده‌اند.»

حالا معلوم نیست این بحث که بیشتر سیاسی به‌نظر می‌رسد تا دانشگاهی، چه زمانی به پایان برسد و چه نتیجه‌ای داشته باشد، اما هر‌چه هست احتمالا برای دانشجویان دانشگاه آزاد چندان اهمیتی ندارد. آنها دغدغه‌هایی مثل تعیین‌ تکلیف نشدن مجوز برخی رشته‌ها، شهریه‌های بالا و کیفیت آموزش را دارند.

 

نظرات
نظرات پس از تائید مدیریت منتشر خواهد شد

نظرسنجی



محل قرار گیری نظر سنجی

طراحی و اجرا :  تابناك وب