امروز : دوشنبه,۳۱ام اردیبهشت ۱۴۰۳

به مناسبت عملیات تروریستی در حرم شاه چراغ (ع) شیراز

 در پایان ضمن محکوم کردن حادثه خونبار حرم احمدبن موسی و تسلیت به مردم استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد وخانواده داغدیدگان، مجدداً تأکید خواهم کرد که ایجاد بلوا و اغتشاش، جز نابودی کشور و منابع متعدد آن، نتیجه ای نخواهد داشت. هم چنین از مردم خوب و جوانان و نوجوانان کشورم به عنوان یک متخصص جامعه شناسی و توسعه استدعا دارم که با چشمی باز و نگاه به جهان پیرامون و برخورد امپریالیسم و سابقه آن به موضوع نگاه کرده و نیز نیروهای انتظامی و امنیتی نیز سعی نمایند ضمن شناسایی عوامل اصلی در حد امکان با مردم مدارا نمایند.

30 اکتبر 2022

یکی از حوادث بسیار تلخی که این روزها کشور ما با آن روبرو گردید، حادثه تروریسم خونین در حرم مطهر حضرت احمدبن موسی(ع) (شاه چراغ شیراز) است. حادثه ای غم­ انگیر که دل هر صاحب دلی را به درد می آورد. در هنگامه ای که بندگان خدا برای عبادت خدای خویش، به حرم امنی برای برگزاری نماز و نزدیکی به خداوند، حاضر شده بودند، دست پلیدی از خشک مغزانی که از اسلام حتی پوسته ظاهری آن را نیز نفهمیده اند، درست در جهت اهداف صهیونیسم جهانی، به مردم زائر و آماده نماز حمله کرده و ده ها تن از شیعیان را شهید و مجروح نمودند. سوای از این که در چنین ایامی که امپریالیسم و صهیونیسم جهانی آتش اغتشاش را در کشور دامن می زنند، و عده ای از هم سفره نشین های شاهان سعودی نیز بر این آتش هیزم می ریزند،  چرا در چنین مکان هایی نیروهای انتظامی و امنیتی از حساسیت برخوردار نیستند- که این گلایه باقی است- اما واقعیت امر این است که داعش با مشخصه یبوست مغزی و برداشت غلط از اسلام، دست ساخته امپریالییسم و صهیونیسم جهانی برای نابودی جهان اسلام و به ویژه شیعیان است.

در خصوص ایجاد «دولت اسلامی عراق و شام» یا همان داعش Islamic State of Iraq and Syria(ISIS) به اختصار– چنانکه در اسناد نیز آمده است- می توان گفت که پس از حمله نیروهای بین‌المللی به رهبری  آمریکا به عراق و سقوط حکومت دیکتارتور عراق(صدام) در سال ۱۳۸۲ خورشید(۲۰۰۳میلادی)، همراه با القاعده، گروه «التوحید و الجهاد» به رهبری ابومصعب زرقاوی نیز فعالیت خود را در این کشور آغاز کرد. این جماعت که در  سال ۱۳۷۸ خورشیدی(۱۹۹۹میلادی) ایجاد شده بود، در سال ۱۳۸۳،  (۲۰۰۴) به شبکه القاعده پیوست  که بعد این الحاق، به القاعده عراق معروف شد و با دولت عراق و نیروهای آمریکایی مستقر در آن می‌جنگید.

زرقاوی در خردادماه ۱۳۸۵ شمسی مطابق با ژوئن ۲۰۰۶ میلادی کشته شد. بعد از کشته شدن زرقاوی، القاعده عراق با چند گروه سُنی مذهب و بعثی ائتلاف کرده و «مجلس شورای مجاهدین» را تشکیل دادند که مقر آن در استان سنی‌نشین انبار، وسیع‌ترین استان عراق بود. در ۲۱مهر۱۳۸۵ شمسی(۱۳ اکتبر۲۰۰۶ میلادی)، مجلس شورای مجاهدین به همراه چند گروه دیگر ائتلاف «دولت اسلامی عراق» را تشکیل داد. ابو ایوب مصری و ابو عَمرو بغدادی دو رهبر اصلی دولت اسلامی عراق بودند که هر دو در سال ۱۳۸۹ در عملیات ارتش آمریکا کشته شدند. دو ماه بعد ابراهیم عواد ابراهیم البدری السامرایی معروف به ابوبکر بغدادی جانشین آنها شد. او در بهار ۱۳۹۰ شمسی و پس از بسط جبهه النصره، گروه متحد القاعده در سوریه با اعلام ادغام این گروه در دولت اسلامی عراق، اعلام تشکیل «دولت اسلامی عراق و شام(داعش)» نمود. اما القاعده با این کار مخالفت کرد و او رابطه خود را با این سازمان قطع کرد. بغدادی در تیرماه ۱۳۹۳ در موصل، در شمال عراق خود را خلیفه مسلمانان و از تبار جعفر پسر امام هادی(ع) – معروف به جعفر کذاب – اعلام کرد. داعش از گروه‌هایی که خود را گروه‌های جهادی می‌خواندند، خواست تا در هر کجا که هستند با وی بیعت کنند.  

اهداف داعش

ابومحمد العدنانی، سخنگوی داعش با اعلام رسمی خلافت بغدادی گفت وعده خدا تحقق پیدا کرده‌است. بغدادی سوریه را نیز جزء قلمرو فعلی خود دانست. ایمن الظواهری، رهبر القاعده (از ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۲میلادی)(۱۳۹۰ تا ۱۴۰۱شمسی) از او خواست فعالیت‌های خود را در عراق متمرکز و از سوریه عقب نشینی کند، اما ابوبکر بغدادی به دلیل سیطره بر چاه‌ های نفت مناطق دیرالزور، رقه و شمال شرق سوریه، خود را بی‌نیاز از سازمان مرکزی القاعده دانست و گفت من میان حکم ایمن الظواهری و حکم خدا، خدا را اختیار کردم.

دولت اسلامی عراق و شام به عراق و سوریه منحصر نمی‌شود، بلکه منظور از شام کشورهای سوریه،  اردن، لبنان،  فلسطین اشغالی و بخش‌هایی از غرب و عراق و صحرای سیناست. آنان با برگزیدن این نام، آرمان بازگشت به دوران اقتدار خلافت اموی را در سر می‌پروراندد، ولی در اصل محدوده خلافت داعش و نقشه سیاسی این گروه کل سرزمین‌های اسلامی از غرب چین تا اندلس را شامل می‌شود. ساختار آنان یک ساختار جهانی و فراتر از مرزبندی ‌های ملی بود. در همین راستا گروه‌های سلفی از اندونزی تا مغرب با آنان بیعت کردند.

به هر حال- هرچندد با همت مجاهدین از جمله قهرمان مقاومت جهانی« شهید سردار قاسم سلیمانی» این گروه اضمحلال یافت- اما با همه فجایعی که این گروه برای بشریت و جهان اسلام ایجاد کردند، به طور کلی می توان پیامدهای داعش را به اختصار چنین بر شمرد: ارائه چهره‌ای مخدوش از اسلام؛ راه‌اندازی برادر کشی در بین مسلمانان از طریق ایجاد جنگ مذهبی و شکاف در بین امت اسلامی؛ به انحراف کشاندن بیداری اسلامی در منطقه؛ به انفعال کشاندن کشورهای محور مقاومت و ایجاد حاشیه امن برای  رژیم صهیونیستی؛ رواج خود اجتهادی و تسهیل فرقه گرایی در اسلام با رد مبانی فقهی  مذاهب چهار گانه اهل سنت و شیعه؛ تضعیف و محدود سازی خط مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی؛ به تحلیل بردن انرژی جهان اسلام با راهبرد جنگ مذهبی و قومی؛ ایجاد جنگ نیابتی و عدم ورود مستقیم قدرتهای غربی به معرکه جنگ با مسلمانان؛ فراموشی آرمان امت اسلامی؛ فراموشی اولویت فلسطین؛ بستن راه‌های تقریب مسلمانان؛ نا امن سازی جهان اسلام؛ ترویج اسلام هراسی؛  و تخریب زیارت‌گاه‌ های اسلامی و… .

اما نباید فراموش کرد که طبق گفته رسانه های وابسته به غرب، هدف اصلی و نهایی داعش نابودی ایران بود. به رادیو فردا، با استناد به اسنادی  اعلام کرد هدف نهایی داعش ایران است. همین رادیو در این رابطه بیان کرد: سندی که در جریان یورش به خانه یکی از رهبران گروه موسوم به حکومت اسلامی یا داعش به دست آمده، نقشه‌های این گروه برای دستیابی به اسرار فعالیت‌های اتمی، و تخریب فعالیت‌های اقتصادی ایران را آشکار می کند. گروه حکومت اسلامی در این سند پیشنهاد می‌کند در ازای واگذار کردن کنترل میدان‌های گاز عراق به روسیه، کرملین را به قطع حمایت از ایران و برنامه‌های هسته‌ای وادار کرده و اسرار این برنامه‌ها را مبادله کند. اما پیش از آن روسیه باید دست از حمایت از بشار اسد رییس جمهوری سوریه بردارد و در مقابله با ایران از حکومت‌های عربی خلیج فارس پشتیبانی کند.

در این بیانیه گفته شده که گروه حکومت اسلامی برای عملی کردن اهدافش که تصرف سرزمین‌های بیشتری برای تشکیل «خلافت اسلامی» است، باید تمامی منابع قدرت ایران را نابود کند. نویسنده این بیانیه خواهان ترور دیپلمات‌ها، بازرگانان و استادان ایرانی شده و به پیروانش حکم داده تا فرماندهان نظامی عراق، مقامات شیعه و شبه نظامیان مورد حمایت ایران را بکشند.

گزارش هایی که برخی از رسانه ها همچون گاردین، اشپیگل منتشر کرده اند و یا صحبت های مقامات آگاه حکومت‌های اردن، ترکیه و مصر، حاکی از آن است که نیروهای داعش دوره های نظامی و مخصوص را زیر نظر متخصصین آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی در اردن، ترکیه و اسراییل فراگرفته اند. همین گزارش ها مشخص کرد که آمریکایی ها قبل از تشکیل داعش از تحرکات آنها کاملاً خبر داشته و همه چیز برنامه ریزی شده بود.

بر همین اساس می توان گفت که کارها و عملیات های داعش فواید بسیار بزرگی برای رژیم صهیونیستی داشته است. در همین رابطه روزنامه صهیونیستی «معاریو» که به نقل از کارشناسان اسرائیلی به فواید بزرگ داعش برای این رژیم اعتراف کرده بود نوشته است: داعش با پایان دادن به توافقنامه «سایکس پیکو» که در مورد مرزهای ترسیم شده برای اسرائیل بود، زمینه ساز تجزیه سوریه شد که از مدت ها قبل تهدید جدی برای رژیم اشغال گر قدس محسوب می شد. در همین رابطه کارشناسان اسرائیلی نیز گفته اند: «داعش همین کار را در عراق هم انجام داد و بدین ترتیب نقش مهمی در از بین رفتن دو خطر بزرگ که متوجه امنیت رژیم صهیونیستی که همان خطر عراق و سوریه بود ایفا کرد.» از این گذشته، گزارش ها و مستندات زیادی از صهیونیستی بودن پروژ داعش منتشر شده بود که با توجه به فواید زیاد داعش برای رژیم جعلی اسرائیل می توان به این نتیجه رسید که داعش ساخته و پرداخته مراکز جاسوسی اسرائیل و چند کشور غربی و عربی است. بنابراین، نباید پنداشت که اسراییل با اضمحلال داعش دست از ادامه فعالیتش برای شکل دهی و سازماندهی مجدد آنها برداشته هرچند شکل این تجدید قوا تغییر کرده باشد.

اما در پایان آنچه را که می خواهم نتیجه گیری کنم این است که:

هرچند مشکلات در کشور زیاد است، و هرچند کوتاهی هایی در طول چند دهه توسط دولتمردانی در رابطه با خدمت رسانی به مردم صورت گرفته است، هم چنین، به اختلاس ها و بی تفاوتی های برخی از مدیران مطلعم، اما نباید فراموش کرد که آنچه امروز برای کشور ما اهمیت دارد، انسجام ملی است که این انسجام به افزایش و بالا رفتن سرمایه اجتماعی می انجامد. چیزی که نتیجه آن می تواند در توسعه همه جانبه و پایدار کشور کمک فراوانی بنماید.

حوادثی ناگوار نظیر ترور مردم و نیروهای انتظامی، پاسداران، طلاب و  به طور کلی کشیدن اسلحه بر روی مردم، جز این که کشور را به دامن اغتشاش کشانده و کمک به رژیم صهیونیستی و امپریالیسم جهانی را به دنبال داشته و کشور ما را از توسعه عقب نگه می دارد ، نتیجه ای در بر نخواهد داشت. بنابراین، جا دارد که با این کسایل با دیدی باز و حساب شده برخورد نماییم.

البته این که حوادث سال های قبل طبقه متوسط را متأسفانه در کشور دل زده کرده، امری است که نمی توان از آن چشم پوشید، زیرا با دور بودن سردمداران این طبقه و ایجاد شکاف بین آنها و مردم، با ابراز تأسف دیگر حرف آنان نیز برای آنان که نادانسته به میدان اغتشاش قدم می گذارند، خریدار ندارد.  

در پایان ضمن محکوم کردن حادثه خونبار حرم احمدبن موسی و تسلیت به مردم استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد وخانواده داغدیدگان، مجدداً تأکید خواهم کرد که ایجاد بلوا و اغتشاش، جز نابودی کشور و منابع متعدد آن، نتیجه ای نخواهد داشت. هم چنین از مردم خوب و جوانان و نوجوانان کشورم به عنوان یک متخصص جامعه شناسی و توسعه استدعا دارم که با چشمی باز و نگاه به جهان پیرامون و برخورد امپریالیسم و سابقه آن به موضوع نگاه کرده و نیز نیروهای انتظامی و امنیتی نیز سعی نمایند ضمن شناسایی عوامل اصلی در حد امکان با مردم مدارا نمایند.

در ادامه در یادداشت های بعدی پیرامون امپریالیسم، پیدایش آن، تغییر چهره دادن در طول تاریخ و وضعیت فعلی آن برای عزیزان خواهم نوشت.

نظرات
نظرات پس از تائید مدیریت منتشر خواهد شد

نظرسنجی



محل قرار گیری نظر سنجی

طراحی و اجرا :  تابناك وب