امروز : شنبه,۶ام مرداد ۱۴۰۳

ائتلاف با اصول گرایان ، باید ها و نبایدها

مردم ایران برای رسیدن به دموکراسی و جامعه مدنی ، مجلسی می خواهند که نمایندگانش ، نماینده مردم باشند و نه نماینده دولت و یا حکومت.

20 آگوست 2015

جلال یوسفی

این روزها شایعاتی در فضاهای مجازی ایجاد شده که بخشی از بدنه گروه های سیاسی می خواهند با برخی از اصول گراها ائتلاف کنند. از سخنان جناب دکتر روحانی و نیز حضور آقای لاریجانی در برخی از جلسات تودیع و معارفه دولتی ها، بر می آید که چنین شایعاتی دور از ذهن هم نیست.

به زعم برخی ها این ائتلاف به منظور نزدیکی با برخی از چهره های موجود برای حل و فصل بخش هایی از مشکلات پیش روی دولت است.

این که تا چه اندازه این افراد بتوانند بعداً مشکلاتی از دوش دولت بردارند، حرفی است جدا، اما آن چه که به نظر می رسد بایستی مد نظر باشد، مجلسی فعال است و نه منفعل! چه در برابر دولت و چه سایر دستگاه ها.

مردم ایران برای رسیدن به دموکراسی و جامعه مدنی ، مجلسی می خواهند که نمایندگانش ، نماینده مردم باشند و نه نماینده دولت و یا حکومت. هرچند شاید این طور بیان گردد که مگر مردم از حکومت و دولت جدا هستند؟ ولی نباید از نظر دور داشت که برای رسیدن به جامعه مدنی و فاصله گرفتن از تک محوری ها و استبداد، راهی جزء بنا کردن نهادهای مدنی نیست. این امر به تصویب قوانین محکم احتیاج دارد. اجرای قانون خوب در کشور احتیاج به قانونگذارانی شجاع، با سواد، و به دور از ملاحظات سیاسی و امثال آن ، دارد. این مهم با افرادی منفعل انجام نخواهد گرفت. به نظر می رسد، اصول گرایان در این سال ها امتحان خود را پس داده اند و آزموده را آزمودن خطاست.

اصلاح طلبان نباید چوب ائتلاف برخی را بخورند . شاید برخی بخواهند مجلسی تشکیل شود که تفاوتش با مجلس فعلی نوع گرایش سیاسی باشد. این امر موجب بدبینی مردم از اصلاح طلبان خواهد شد.

از سوی دیگر باید اصلاح طلبان هم، در درون خود، اتحاد و یکپارچگی را سرلوحه کار خویش قرار دهند. ترس از رد صلاحیت نباید منجر به این شود که عده ای نماینده ضعیف ( ولو با نام اصلاح طلب) وارد مجلس گردند. این چنین رخدادی منجر به ایجاد فضای بدبینی در بین مردم نسبت به اصلاح طلبان خواهد شد.

مهم ترین عامل توسعه سرمایه اجتماعی است و سرمایه اجتماعی با وجود نهادهای مدنی امکان پذیر است. وضعیت فعلی تا جامعه مدنی فرسنگ ها فاصله دارد. بنابراین بر ما فرض است که کاری کنیم تا این فاصله ها را کم و کمتر کنیم. اندکی کوتاهی و سهل انگاری ما را از هدف فرسنگ ها دورتر خواهد نمود. و …، یکی شدن با اصول گراها یعنی فاصله گرفتن از این آرمان!

نظرات
  1. علی 2015-08-23 12:01

    چه زیبا بیان فرمودید دکتر.منتظر ورود تان در مجلس هستیم.من رو یاددوران امام انداختید.چخه دوران خوبی بوذد برادر قدیمی.ما اصلاح طلبان همان چپی ها و یاران نزدیک امامیم اما با سواد و تحصیلات و تجربه بیشتر

  2. Trinity 2016-08-15 16:25

    Stay with this guys, you’re helpnig a lot of people.

نظرات پس از تائید مدیریت منتشر خواهد شد

نظرسنجی



محل قرار گیری نظر سنجی

طراحی و اجرا :  تابناك وب