امروز : شنبه,۶ام مرداد ۱۴۰۳

درمان حیوانات با دانش بومی

از این ببعد سعی می کنم، به صورت سری اگر وقت بود و روزگار همراهی کرد، پشت سر هم اختراعات بومیان و یا همان دانش بومیان را برای شما به فارسی برگردانده و در این جا بیاورم.

28 آگوست 2015

جلال یوسفی

به نام یگانه هستی بخش

دیروز توسط مدیر اجرایی مجله انگلیسی زبانHoney Bee newsletter  برایم ایمیل شده بود. مدتی بود که گرفتاری به من اجازه نمی داد که پیگیر باشم تا این که چند روز پیش  به دفتر مجله اعلام کردم که ایمیلم تغییر کرده است و پست الکترونیکی دیگری را برایشان ارسال کردم.


 این بود که فایل پی دی اف بلافاصله آخرین شماره مجله را برایم ایمیل کردند. یک راست رفتم سراغ اختراعات مردم بومی. خیلی زیبا نوشته شده و جالب است که برای هر اختراع بومیان، با مقایسه با تحقیقات نوین آن را آورده است که من در برگردان صرفاً به دانش بومی مردم اکتفاء کردم واز آوردن اسامی متخصصین نوین و نیز رشته ها و دانشگاه و آدرس و غیره خود داری کردم. باشد که مورد توجه دوستان معرفت بودمی قرار گیرد. امیدوارم با نقطه نظرات خود ما را در ارتقاء دانش بومی یاری فرمایید.

از این ببعد سعی می کنم، به صورت سری اگر وقت بود و روزگار همراهی کرد، پشت سر هم اختراعات بومیان و یا همان دانش بومیان را برای شما به فارسی برگردانده و در این جا بیاورم. به دلیل این که این تحقیقات در هند و جاهایی مثل آفریقا صورت گرفته است، اغلب نام گیاهان به صورت محلی آورده شده است که برای پیدا کردن معادل آن کمی وقت می برد.

 

 

 

 

 

 

 

درمان برای اسهال، و اختلالات گوارش

نگهداری حیوانات سالم: از نظر مردم پلاکد منطقه کرلا

اسهال

 یک مشت از برگ لامبرنوم[۱] هندی (فلوس فیستول)  را در آب مخلوط  و تاز مانی که مایع آن به یک سوم برسد

بجوشانید. روزانه بین ۱۰۰-۵۰ میلی لیتر آب آن را به حیوان بخورانید، اسهال درمان می شود. این گیاه برای ضد اسهال بودن مورد تأیید متخصصین قرار گرفته است .

                                                                            اختلالات گوارشی

تغدیه حیوانات با میوه پاپایا( خربزه درختی کاریسا) برای از بین بردن بیماری مفید است. استفاده از پاپایا برای درمان سوء هاضمه توسط متخصصین علم نوین هم گزارش شده است.

 200 گرم گیاه پانگامیا[۲] را در ۵۰۰ میلی لیتر آب بجوشانید سپس آن را با محلول آب دو لیمو  و ۵ گرم جوش شیرین مخلوط کنید.هر شش ساعت یک بار به حیوان بخورانید. 

مواد تشکیل دهنده[ از گیان]  پانگامیا برای درمان وضعیت پرده گوش حیوانات گزارش شده است:

  100-50 میلی لیتر از روغن بادام زمینی و روغن سقز را مخلوط کرده و قبل از دادن به حیوانات برای نوشیدن آن را  تکان دهید و در فاصله بین دو تا چهار ساعت به حیوانات بدهید.

 کشاورزان با استفاده از روغن نباتی به عنوان عوامل ضد جوش [دانه های ریز) استفاده می کنند.[همچنین] برای درمان نفخ به همراه روغن بادام زمینی برای پیشگیری از نفخ استفاده می شود.

۲۰۰ گرم خمیر پیاز گرم همراه با ۱۰۰ گرم زنیان و ۱۰۰ گرم ریشه هوایی درخت انجیر هندی می تواند غذای مناسبی برای حیوان باشد.

  درخت انجیر هندی در درمان سوء هاضمه در حیوانات نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

منبع : (Honey Bee Vol 25 (2) April – June 2014)

[۱] . laburnum معروف به درخت دوش طلایی  واز خانواده باقلوسانان است(مترجم).

[۲] . Pongamia جنس حبوبات در خانواده بقولات است (مترجم) .

نظرات
  1. anch 2019-04-13 03:40

    Hey there! I know this is somewhat off topic but
    I was wondering if you knew where I could get a captcha plugin for my comment form?
    I’m using the same blog platform as yours and I’m having
    problems finding one? Thanks a lot!

نظرات پس از تائید مدیریت منتشر خواهد شد

نظرسنجی



محل قرار گیری نظر سنجی

طراحی و اجرا :  تابناك وب