امروز : شنبه,۶ام مرداد ۱۴۰۳

اگر شورای نگهبان بی طرف است ، لیستی از رد صلاحیت هایش را با جناح آنان منتشر کند.

این اعتقاد وجود دارد که شورای نگهبان در رد صلاحیت هایش بیشترین وزنه را اصلاح طلبان قرار داده است . این امر این شائبه را پیش می آوردکه شاید یک جناح خاص بر شورای نگهبان حاکم است که خود را میزان و معیار قرار داده است.

3 سپتامبر 2015

دو دهه و اندی است که برخی از جناح های سیاسی و گاه مردم، نسبت به تأیید و یا رد صلاحیت های افراد به مناسبت های مختلف تشکیک می شود.


کسانی که منتقد این نحوه برخورد هستند، اعتقاد دارند که اولاً نظارت شورای نگهبان ، نظارت استصوابی نیست، در حالی که با تفسیری که شورای نگهبان از قانون اساسی کردند، نظارت خود را استصوابی اعلام کردند.

دوم این که، منتقدین شورای نگهبان اعتقاد دارند، برخی از اعضای این شورا و به طور ویژه دبیر آن در انتخابات متعدد، بی طرف نبوده است و برای گفته های خود البته مستنداتی را هم ارایه می دهند.

شورای نگهبان هم ضمن رد این انتقادات ، برای خود نیز دلایلی و معیارهایی را ارایه داده است.

از جمله علل رد صلاحیت ها که بیشتر در دید بوده است، عدم پای بندی عملی به ولایت فقیه، عدم اعتقاد به اسلام و نظام جمهوری اسلامی، جاسوسی برای بیگانگان، نداشتن صلاحیت فردی برای پست مورد نظر و غیره.

این که چگونه می توان اطاعت عملی به ولایت فقیه را سنجید در حالی که شرط مسلمان شدن بر زبان آوردن شهادتین است، جای بحث این نوشتار در این جا نیست. این که عدم اعتقاد به اسلام و نظام جمهوری اسلامی چگونه و با چه معیاری سنجیده می شود نیز به کنار. اما….

اما آن چه بیشتر برخی از مردم و جناح ها را نگران کرده و نوک فلش انتقاد آنان را متوجه این شورا کرده است،  بدبینی برخی از اعضای شورا نسبت به جناح اصلاح طلبان است. این مورد اختصاصاً در گفته های آقای جنتی دبیر این شورا به وضوح دیده می شود.

بنابراین جا دارد که شورای نگهبان لیستی از رد صلاحیت های انجام شده را به همراه جناح افراد،  منتشر نماید تا مشخص شود که  چند درصد از این جناح رد صلاحیت شده اند. یعنی اگر شورای نگهبان بی طرف است ، لیستی از رد صلاحیت هایش را  با جناح آنان منتشر کند.

بنده با یک نگاه سرانگشتی در حوزه انتخابیه زادگاهم ، ملاحظه کردم که رد صلاحیت شدگان در طول دوره های متعدد از گروه اصلاح طلبان و یا از گروه های نزدیک به آنان بوده است.

البته برخی از این افراد ابتدا رد و در آخرین روزهای انتخابات به صورت مشروط تأیید شده اند که در حقیقت عذر بدتر از گناه بود.

بنابراین ، به نظر می رسد، شورای محترم نگهبان برای نجات خود از این بدبینی ،  لیستی از رد صلاحیت های دوره های گذشته خود را با جناح هر کدام منتشر نماید.آن زمان مشخص خواهد شد که چه میزان و درصدی از هر گروه رد صلاحیت شده است. البته در بخش ریاست جمهوری به دلیل تفاوت در معیارها نمی توان با مجلس شورا آن را مقایسه نمود.

این اعتقاد وجود دارد که شورای نگهبان در رد صلاحیت هایش بیشترین وزنه را اصلاح طلبان قرار داده است . این امر این شائبه را پیش می آوردکه شاید یک جناح خاص بر شورای نگهبان حاکم است که خود را میزان و معیار قرار داده است.

امیدوارم این شورا با ا نتشار این لیست بتواند  بی طرفی خود را به مردم که ولی نعمت ما هستند، اثبات کند. زیرا نظام ما جمهوری اسلامی است که به نا به جمهوری بودنش باید برای مردم شأن و منزلت و قدر و ارزش قایل باشد و مشارکتشان را تزیینی ندانسته و با مشارکت واقعی ( و نه هدایت شده) به آرمان امام مبنی بر جمهوریت نظام  جامعه عمل بپوشانیم. در زمینه اسلامی بودن نیز لازم به یادآوری است  که در صورتی که مشارکت و آراء مردم( بیعت) مورد غفلت واقع شود، بی عدالتی نظام را از اسلامی بودن دور می کند.

نظرات
  1. علی 2015-09-05 19:27

    بسیار متن عالی و حساب شده ای بود.خیلی خوب هست که ما کسانی چون شما را داریم.ایشالله در مجلس آینده شما را خواهیم دید.

  2. محمدحسین 2015-09-05 19:32

    دکتر تو رو به خدا کاندید بشین.تا مجلس با سواد و کارآمدی داشته باشیم

  3. زینب 2015-09-05 19:39

    دکتر کاندید بشین تو رو خدا.ما به شما احتیاج داریم.شورای نگهبان حق ندارد امثال شما که برادر شهید،برادر جانباز،خودتان سپاهی و انقلابی از ابتدا تا کنون،جانباز و ایثارگر،پدر پاسدار و زخم خورده هستید را ندارد.اگر کند به والله در پیشگاه الله پاسخ گو خواهند بود.مگر شما در سپاه امین و مشاور نبودید؟مگر در پست های بالا و امنیتی نبودید؟پس حتما و باید تایید صلاحیت شوید و می شوید

نظرات پس از تائید مدیریت منتشر خواهد شد

نظرسنجی



محل قرار گیری نظر سنجی

طراحی و اجرا :  تابناك وب