امروز : شنبه,۶ام مرداد ۱۴۰۳

به ولله و بالله قسم زشت است

یکی رسم ها ی بسیار زشت و در حقیقت شاید بتوان گفت، نامیمون که در ممسنی بزرگ شکل گرفت و متأسفانه به برخی از استان های همجوار نیز سرایت کرده است ، رسمی است که نامزدهای انتخابات مجلس شورا و حتی اخیراً شوراهای محله و سایرین نیز بدان روی آورده اند، نحوه معرفی نامزدها به مردم است.این رسم که نامزدها با راه انداختن گروهی از آدم ها و به صورت کاروانی با مراجعه به خانه های مردم، حضور در مراسم فاتحه، تشییع جنازه ها و …، آن را باب کرده اند.

8 سپتامبر 2015

جلال یوسفی

یکی رسم ها ی بسیار زشت و در حقیقت شاید بتوان گفت، نامیمون که در ممسنی بزرگ شکل گرفت و متأسفانه به برخی از استان های همجوار نیز سرایت کرده است ، رسمی است که نامزدهای انتخابات مجلس شورا و حتی اخیراً شوراهای محله و سایرین نیز بدان روی آورده اند، نحوه معرفی نامزدها به مردم است.


این رسم که نامزدها با راه انداختن گروهی از آدم ها و به صورت کاروانی با مراجعه به خانه های مردم، حضور در مراسم فاتحه، تشییع جنازه ها و …، آن را باب کرده اند. من از دو دوره قبل تا الان به مزمت این رسم ناباب و خلاف اخلاق جامعه در نوشته های خود پرداخته ام، اما متأسفانه این دوره گردی ها و در واقع گدایی از مردم روز به روز بر شاخ و برگش اضافه می گردد.
سؤال من از کاندیداها این است که شما مگر در شعارهایتان ضدیت با طایفه گرایی، تخصص، دیانت، داشتن برنامه قوی و عملی و… برای توسعه و سازندگی شهرستان  نیامده است، پس این گشتن خانه به خانه برای چیست؟!
اگر تخصص دارید چرا بیرون نمی دهید؟ چرا نمی گذارید در وقت مقتضی از داشته های خود برای معرفی استفاده کنید. جدی به عنوان یک آدمی که چند صباحی را در دانشگاه و  فضای علمی بوده ام، از شما سؤال می کنم، خجالت نمی کشید که گروه گروه در مراسم عزا جمع می شوید؟ مثلاً مردم نمی دانند که شما برای چه به آن جا رفته اید! این توهین به عقل و شعور مردم است. مردمی که می دانند اگر شما کاندید نبودید ، شاید هرگز پایتان را به آن مراسم و یا عیادت از بیماران جلو نمی گذاشتید.
در تحقیق کیفی که در زمینه توسعه و فقر در یک محله از گروهی خاص از نژادی خاص از منطقه ممسنی بزرگ انجام دادم، در سؤال : مسؤلین با شما چه رفتاری دارند( با مردم دیگر تفاوت دارید، به شما سر می زنند، کارهایتان را مثل بقیه مردم انجام می دهند و..)، خانمی جواب داد، فقط موقع انتخابات به خانه ما می آیند و کلی قول می دهند و ناراحت می شوند که شما چرا دنبال حق خود نمی روید، بعد یکی از همراهان به هر کدام از بچه ها ۵۰۰ تا هزار تومان در کوچه می دهد و می روند و پشت سرشان را نگاه نمی کنند!
می بینید یک زن از یک گروه بسیار پایین از نظر اجتماعی و فقیر و بی سواد هم به برخوردهای ریاکارانه شما پی برده است.
مردم را خسته نکنید، مزاحم مردم نشوید، برخی را ازکار بیکار نکنید.کار شما با گدایان دوره گرد چه تفاوتی دارد؟
بچه  که بودم ، در آبادی ها افرادی را می دیدم که با پوشیدن لباس های تحریک کننده مقدسات مردم، با توبره ای بر دوش در این آبادی ها به گدایی و به قول خودشان جمع کردن سهمشان می پرداختند. مردم از دست این ها به تنگ امده بودند. هنوز یکی از آبادی خارج نشده ، صدای واق واق سگ ها نشان از آمدن فرد یا گروهی دیگر می داد.
انقلاب شد، با فرهنگ سازی تا حدودی از این گروه کاسته شد. اما متأسفانه این روند به صورت  شدیدتر و با وجهی نازیبا در بین کسانی که ادعای رجل سیاسی بودن دارند، پیدا شد.
حتماً با خودتان خواهید گفت،  فلانی از فرهنگ مردم خبر ندارد و راه جلب نظر جامعه این راه است و مردم ممسنی  و رستم از حزب و باند و تفکر و برنامه چه خبر دارند؟ این گونه سخن راندن را از اطرافیانتان شنیده ام. این گونه سخن گفتن توهین به مردم است.مگر همه مردم ما بی سواد و نا آگاه و دارای تفکر سنتی اند. البته وقتی شماها در دوره گردی هایتان تفاوت قایل بشوید، خواسته یا ناخواسته بر مردم تأثیر می گذارید و آن ها حق دارند که اعتراض کنند. این اعتراض دلیل بر تأیید کارشما توسط آن ها نیست بلکه در عدم رعایت عدالت از سوی شماست.
برای کسی که می خواهد در آینده برای کشور و در ارتباط با دنیای خارج و داخل و برای همه شئونات زندگی مردم قانونگذاری کند، این گونه رفتار کردن زشت است. به والله و باالله وتا الله ( سه لفظ قسم جلاله) زشت است!
آن هایی دنبال این گونه آدم ها راه می افتند نیز آدم های در خوری نیستند زیرا برای رساندن خود به جایی( و به قول آن آقایی که می گفت دستشان  کوتاه است)، و مقامی و منزلتی از این راه وارد می شوند. البته دست این عده کوتاه است نه دست منتقدین و نه دست آنان که مستند حرف می زنند.
هزینه ها، وقت کشی ها، خطر تصادفات و … در مراحل بعدی بیشتر با هم حرف خواهیم زد.

نظرات
  1. اسلام 2015-09-09 15:36

    دکتر مردم اگه خودشون ببینند متوجه خواهند شد که هیچ کس شایسته تر و شناخته تر از شما برای مجلس آینده نیست.شما انسانی ازاده هستید و همیشه حق را می گویید.شما حافظ وضع منافع خود و باند نیستید.شما مدافع حقیقت هستید.به راستی دکتر پیامبر اسلام راست گفت که بیان داشتند حاکمان هر منطقه به تناسب لیاقت همان مردمان است.مردم ما اگر می خواهد شناخته شود و توسعه و پیشرفت به شهرستان بیاید باید شما را انتخاب کننند.البته یک دوره که نه چندین دوره لازم است تا بشه میوه اون رو چید.به هر حال مردم اندکی باید تفکر کنند.دکتر یوسفی من مطمئنم که شما منطقه را با تیم قوی ایی که در کنارتان خواهد بود در صورت اطمینان مردم خواهید ساخت.از ما گفتن بود.منطقه ما همه چیز داره و جوناش می تونن توی همین منطقه با توجه به بستر عالی اون به کار و زندگی مشغول شن.چون شما توسعه روستایی خوندید.جامعه شناسی اقتصادی و توسعه خواندید.و برای نوشتن کتاب دانش بومی با تاکید بر جامعه روستایی ایران اکثر استان های ایران را رفتید و چه شب ها که نخوابیدید.پس مشت نمونه خروار است و شما پس مردم عمل هستید.

  2. بسیجی معتقد به امام خمینی و اصول 2015-09-09 15:40

    آفرین به این سواد.شما نماینده آینده ما هستید.حضرات بد جور ترسیدن.درود درود درود بر دکتر خودمان

  3. اصلاح طلب مدنی 2015-09-10 14:00

    دکتر بسیار عالی فرمودید.من موندم این حضرات فکر می کنند بلا نسبت مردم گوسفند اند؟الحق که فقط یک جامعه شناس آزاده می تونه هم چینین تحلیلی را بکند.شما بدون ترس،و با پایبندی به قانون اساسی و در چارچوب قانون تا الان تونستید یه تنه همه رو ناک اوت کنید.دکتر من به عنوان کسی که شاگرد شما بودم شما رو یک انسان پاک و بسیار با سواد دیدم و به علاوه که  نه ترسی دارید و استاد نطق و سخنرانی هستید.یعنی به راحتی می توانید در مجلس آینده مدافع منافع ملت و ارمان های امام خمینی و اصول اولیه انقلاب باشید.ما همه برای رسیدن آن روز دعا می کنیم.و فقط باید گفت اندکی صیر سحر نزدیک است.شما یک انقلابی واقع بین و راست گو وحقیقت را همیشه گفتی.شما برای ما یک انسان با شرافت هستید.چه کسی مثل شما می تواند اینقدر زیبا مسایل کشور را تحلیل کند؟دکتر تو رو خدا بیاید و بساط این افولگرایان را جمع کنید.ما تا آخرش باهاتیم .رای ما یک کلام؛دکتر یوسفی.

نظرات پس از تائید مدیریت منتشر خواهد شد

نظرسنجی



محل قرار گیری نظر سنجی

طراحی و اجرا :  تابناك وب