امروز : شنبه,۶ام مرداد ۱۴۰۳

سفر بشار اسد به روسیه و دیدار با پوتین

بشار اسد دیروز به مسکو سفر و با پوتین دیدار کرد.

او درباره عملیات هوایی ارتش روسیه در سوریه هم خطاب به پوتین گفت: اگر تصمیمات و اقدامات شما نبود تروریسم که در منطقه گسترش یافته است مساحت های بزرگ و بزرگتری را در برمی گرفت.

22 اکتبر 2015

سفر بشار اسد به روسیه و دیدار با پوتین

بشار اسد دیروز به مسکو سفر و با پوتین دیدار کرد.

به گزارش عصرایران به نقل از شبکه آر تی روسیه، کاخ کرملین اعلام کرد بشار اسد رئیس جمهوری سوریه دیروز سه شنبه با سفر به مسکو با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دیدار و گفتگو کرد.


این نخستین سفر خارجی بشار اسد در پنج سال اخیر است. بشار اسد از سال ۲۰۱۱ یعنی زمان آغاز بحران در سوریه تاکنون از این کشور خارج نشده بود.

«دمتری بسکوف»  سخنگوی کاخ کرملین (ریاست جمهوری روسیه) گفت: پوتین و اسد مسائل مربوط به عملیات نظامی هوایی روسیه در سوریه را بررسی کردند.  

اسد چه گفت؟

در این دیدار، بشار اسد درباره وضعیت کشورش و برنامه آینده ارتش سوریه سخن گفت.

به گفته سخنگوی کاخ کرملین، سران سوریه و روسیه مسائل مربوط به ادامه عملیات نظامی هوایی روسیه در سوریه و مبارزه با گروه های تروریستی افراط گرا را بررسی کردند.

بشار اسد نیز درباره کمک های روسیه گفت که همه چیز در چارچوب قوانین بین المللی انجام می شود. وی ابراز امیدواری کرد مسکو و دمشق روند بازسازی اقتصادی سیاسی سوریه را پی بگیرند.

اسد همچنین گفت: همه می دانند که هر اقدام نظامی باید با گام های سیاسی بعدی همراه شود.

او درباره عملیات هوایی ارتش روسیه در سوریه هم خطاب به پوتین گفت: اگر تصمیمات و اقدامات شما نبود تروریسم که در منطقه گسترش یافته است مساحت های بزرگ و بزرگتری را در برمی گرفت.

چند نکته

  1. از آغاز شروع بحران سوریه که حدود ۵ سال از آن می گذرد تا الان، در رسانه های مختلف دنیا از کمک ایران به این کشور اخبار متعددی منتشر شده است. هر چند مسؤلین بلند پایه کشورمان آن را در حد کمک های مستشاری نظامی بیان کرده اند. نظامیانی از کشور ما در این مدت در سوریه مجروح و یا از بین رفته اند که آخرین و بلند پایه ترین این نیروها سردار همدانی بود.
  2. افکار سیاسی دنیا بر این عقیده اند که اگر قدرت ایران پشت سر بشار اسد نبود، تا کنون این رژیم سقوط کرده بود.
  3. حضور سردار سلیمانی در میان مبارزان سوری که تصویرش در فضاهای مجازی دست به دست می گردد، خود شاهدی بر این مدعاست.
  4. رییس جهمور سوریه در یک سفر محرمانه و شاید بهتر بگوییم سرّی به روسیه سفر کرد و با پوتین دیدار نمود. بنا نوشته خبرگزاری فارس این هواپیما از طریق آسمان ایران و سپس دریا خزر وارد سرزمین روسیه شده است.

نکته قابل توجه، در این نوشته، سخنان رد و بدل شده بین پوتین و اسد است که کمی برای ما تا حدودی ناراحت کنند است. با دقت به سخنان اسد خطاب به پوتین توجه کنیم« اگر تصمیمات و اقدامات شما نبود تروریسم که در منطقه گسترش یافته است مساحت های بزرگ و بزرگتری را در برمی گرفت».

این یعنی چه؟!

روی سخن من بیشتر با کمیسیون امنیت ملی است که یا در کشورهای دیگر سیر می کنند و یا صدای وامصیبتای آنان در باره برجام و سایر موارد بلند است! شما وکلایی که این همه برای برخی مسایل داخلی و خارجی دل می سوزانید و برخی از نمایندگان که راهی بیمارستان می شوند و آنان که گریه می کنند و برخی که می خواهند دیگران را با سیمان بپوشانند( گل بگیرند)، آیا تا به حال در این باره دل سوزانده اند؟!

شکی در این نیست که سوریه از نظر سوق الجیشی برای کشور ما مهم است، اما آیا همین بشار اسد نبود که یک بار دیگر در چند سال قبل با بی میلی نسبت به ایران به دیگران متمایل شد، اما همین که تق به توقی خورد ، از ترس اسراییل یک سره به ایران سفر کرد؟

آیا سران مبارزین فلسطین و دیدارشان با وهابیون عربستان در ریاض ، در برنامه ما قرار دارد یا خیر؟

نوشته حاضر وجود ناخلف صهیونیست ها را نادیده نمی گیرد. حمایت از مبارزین را نمی خواهد نادیده بگیرد، اما بایستی نتیجه و عایدی آن برای کشور را هم در نظر گرفت. با چه قیمیتی باید برای برخی چیزها هزینه کرد؟

شما به واکنش همسایگان و برخی کشورهای دنیا به سفر بشار اسد را ببینید.

 احمد داوود اوغلو در واکنش به سفر رئیس جمهور سوریه به روسیه در اظهاراتی مدعی شد که بشار اسد باید تا آخر عمر در مسکو روسیه بماند.   

یا رییس جمهور فرانسه  که حتی از دوران گذار قدرت در سوریه می گوید که نتیجه این سفر بوده است!

فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه روز چهارشنبه اعلام کرد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه،  بشار اسد همتای سوری خود را برای در پیش گرفتن دوره گذار سیاسی و ترک قدرت متقاعد کرده است.

اولاند در کنفرانسی خبری در کاخ الیزه گفت: «من می خواهم باور کنم که رئیس جمهور پوتین، بشار اسد را برای در پیش گرفتن هر چه سریع تر گذار سیاسی و ترک هرچه سریع تر قدرت متقاعد کرده است. تصور من این است که هدف دیدار بشار اسد با ولادیمیر پوتین در مسکو نیز همین موضوع بوده است».

پایان این یاد داشت  با این سؤال پایان می یابد که نقش و جایگاه کشور ما در این تغییرات در حال انجام در کجاست؟

بد نیست که مردام خود را محرم بدانیم و قبل از آن که این اخبار را از خارج از مرزها دریافت کنند، خود مدیران کشورمان آن را با مردم در میان بگذارند.

« جلال یوسفی»

نظرات
نظرات پس از تائید مدیریت منتشر خواهد شد

نظرسنجی



محل قرار گیری نظر سنجی

طراحی و اجرا :  تابناك وب