رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار جلسات با دانشگاهیان را یکی از بهترین و شیرینترین جلسات توصیف کردند و با اشاره به جایگاه علم به عنوان ابزار پیشرفت و اقتدار، افزودند: دانشگاه مهمترین مرکز تربیت مدیران آینده کشور است به گونهای که عملکرد مناسب و یا غیر مناسب دانشگاهها در این زمینه، آینده کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
رهبر انقلاب:همه دنیا میگویند ایران کشور مقتدری است
رهبر معظم انقلاب اسلامی ضمن تبیین مبسوط تاریخ و میراث و تجربه علمی کشور در دوران قبل و بعد از اسلام و جایگاه و نقش دانشگاهها در تاریخ معاصر به ویژه در نهضت اسلامی و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، بر لزوم برنامهریزی دانشگاهها و مراکز علمی برای استفاده از میراث و تجارب علمی متراکم، به منظور نقشآفرینی در ایجاد «تمدن نوین اسلامی» تاکید کردند. حضرت آیتالله خامنهای صبح دیروز در دیدار روسای دانشگاهها، مراکز و موسسات آموزش عالی، پارکهای علم و فناوری و مراکز پژوهشی کشور گفتند: نیازسنجی علمی برای حال و آینده، جلوگیری از کاهش سرعت پیشرفت علمی، اجرای دقیق نقشه جامع علمی، توجه به کیفیت در آموزش عالی، پیگیری جدی ارتباط دانشگاه و صنعت، نقشآفرینی دانشگاهها در اقتصاد مقاومتی، گسترش فضای فرهنگ ایمانی و اسلامی، عمق بخشی بصیرت دینی و سیاسی، و میدان دادن به دانشجویان و اساتید ارزشی، انقلابی و متدین، از لوازم نقشآفرینی دانشگاهها در شکلگیری تمدن نوین اسلامی است.
دانشگاه مهمترین مرکز تربیت مدیران آینده کشور است
رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار جلسات با دانشگاهیان را یکی از بهترین و شیرینترین جلسات توصیف کردند و با اشاره به جایگاه علم به عنوان ابزار پیشرفت و اقتدار، افزودند: دانشگاه مهمترین مرکز تربیت مدیران آینده کشور است به گونهای که عملکرد مناسب و یا غیر مناسب دانشگاهها در این زمینه، آینده کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد. حضرت آیتالله خامنهای به سابقه طولانی پرورش و تربیت بزرگان و نخبگان علمی در ایران، همچون ابن سینا، فارابی، زکریای رازی، خوارزمی، و تعداد زیاد دیگری از نامآوران علمی در عرصههای مختلف اشاره کردند و یادآور شدند: ایران در طول تاریخ، قلّه تولید فکر و علم بوده است و این روند تا قبل از دوران قاجار و پهلوی ادامه داشت. ایشان گفتند: متاسفانه در دوران قاجار و پهلوی، حرکت علمی کشور به دلایل خاص متوقف شد و در زمانیکه دوران شکوفایی علمی در اروپا بود، ما نتوانستیم از استعدادها و زمینههای علمی و اخلاق علمی خود استفاده کنیم؛ بنابراین از حرکت علمی دنیا عقب ماندیم. رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به برنامهریزی غربیها برای کشورهای باصطلاح جهان سوم، به منظور تربیت مدیرانی براساس تفکر و سبک زندگی غربی از طریق دانشگاهها افزودند: آنها در اجرای این طراحی خود در ایران، به دلیل هویت ایرانی و همچنین گسترش و تعمیق تفکرات اسلامی و دینی در میان دانشجویان و دانشگاهیان با مشکل مواجه شدند و بعد از نهضت اسلامی در سال ۱۳۴۱ نیز یک حرکت عظیم و رو به رشد دینی در دانشگاهها آغاز شد.
لزوم حرکت دانشگاهها در جهت نقشآفرینی برای ایجاد تمدن نوین اسلامی
حضرت آیتالله خامنهای گفتند: پیروزی انقلاب اسلامی که همچون زلزلهای برای دنیای غرب و شرق آن روز بود، تاثیر بسیار زیادی در دانشگاهها گذاشت و بسیاری از فداکارترین و صادقترین یاران انقلاب از متن دانشگاهها بودند. ایشان با اشاره به شرایط دانشگاهها در ۳۷ سال گذشته و فراز و فرودها و حضور سلایق گوناگون داخل نظام و جریانهای مختلف فکری در دانشگاهها، یادآور شدند: اکنون مهمترین سوال این است که دانشگاهها با استفاده از این میراث تاریخی و علمی و تجربه گرانقدر انقلاب اسلامی، چگونه میتوانند در شکل گیری «تمدن نوین اسلامی» که همان «جامعه آرمانی اسلام» است، نقشآفرینی کنند. رهبر انقلاب اسلامی، مسئولان آموزش عالی و روسای دانشگاهها و مراکز علمی را به تفکر و تعمق در این خصوص فراخواندند و گفتند: باید تمام برنامهها و مسیر حرکت دانشگاهها در جهت نقشآفرینی در ایجاد تمدن نوین اسلامی باشد. حضرت آیتالله خامنهای لازمه حرکت در این مسیر را، اطلاع دقیق و میدانی مسئولان وزارت علوم و بهداشت از شرایط واقعی دانشگاهها دانستند و تاکید کردند: نباید فقط به گزارشها بسنده کرد بلکه باید خروجیها را بصورت میدانی مورد بررسی قرار داد تا متوجه شد که اهداف مورد نظر تا چه حد محقق شدهاند. ایشان وجود نیروهای مستعد را برای حرکت علمی، مهم خواندند و یادآور شدند: مهمتر از نیروهای مستعد، جهتگیری علمی است؛ زیرا اگر جهتگیری علمی، صحیح و در چارچوب اخلاق و معنویت نباشد، تبعات زیادی را بوجود خواهد آورد.
تبیین علت دستپاچگی غربیها در قضیه هستهای
رهبر انقلاب اسلامی، «استعمار» و «بمب اتم» را دو نمونه تاریخی از نتایج قرار گرفتن علم در مسیر غلط دانستند و افزودند: باید همواره مراقب باشیم تا اخلاق و معنویت در کنار علم قرار گیرد. حضرت آیتالله خامنهای «نیاز سنجی علمی» برای حال و آینده کشور را بسیار ضروری خواندند و گفتند: در حرکت علمی باید نیازهای فعلی و نیازهای آینده کشور مد نظر قرار گیرند و در رشتههایی سرمایهگذاری شود که مورد نیاز کشور است. ایشان جهتدهی به مقالات علمی و پایاننامههای دکترا در چارچوب نیازهای فعلی و آینده کشور را موضوعی مهم دانستند و افزودند: دانش هستهای از جمله موضوعات مورد نیاز کشور است که از سالها پیش برروی آن سرمایهگذاری شد؛ زیرا اگر امکان استفاده از نفت نباشد و یا ذخایر نفت به پایان برسد قطعاً نیازمند انرژی جایگزین هستیم. رهبر انقلاب اسلامی بار دیگر به موضوع تولید اورانیوم بیست درصد به دست دانشمندان جوان ایرانی اشاره کردند و گفتند: در مقطعی سوخت راکتور تهران که برای تولید رادیو دارو است، رو به پایان بود و غربیها شروط خفت باری برای تحویل این سوخت مطرح کردند اما جوانان با استعداد و مومن ما با تلاش شبانهروزی، اورانیوم بیست درصد را تولید و نیاز کشور را برطرف کردند. وی با تاکید بر اینکه «سختترین مرحله غنیسازی اورانیوم، تا میزان بیست درصد است و دستیابی به غنیسازی بالاتر از آن تا نود و نه درصد به راحتی امکانپذیر است»، گفتند: علت دستپاچگی غربیها در قضیه هستهای، همین موضوع بود. البته اگر آنها همان موقع سوخت راکتور تهران را تحویل میدادند، ما به دنبال غنیسازی بیست درصد نمیرفتیم. ایشان در جمعبندی این بخش از سخنان خود یادآور شدند: نیازسنجی علمی و سرمایهگذاری بر روی دانش مورد نیاز کشور بسیار مهم است و باید همواره مدنظر قرار گیرد.
لزوم سرعت پیشرفت علمی برای جبران عقبماندگیها
رهبر انقلاب اسلامی، «سرعت پیشرفت علمی» را برای جبران عقبماندگیها و همچنین استمرار حرکت علمی، بسیار ضروری و اساسی خواندند و گفتند: متاسفانه برخی که خود دانشگاهی هستند، در دانشگاهها به دانشجویان میگویند که این پیشرفتهای علمی دروغ است! اگرنادرست است، پس چرا مرکز تحقیقات رژیم صهیونیستی از پیشرفت علمی ایران ابراز نگرانی میکند؟ ایشان با اشاره به عقبماندگی تاریخی علمی کشور، تاکید کردند: اگر سرعت پیشرفت علمی کشور کم شود، فاصله ما با حرکت علمی دنیا بیشتر خواهد شد؛ بنابراین باید سرعت پیشرفت خود را حفظ کنیم. رهبر انقلاب اسلامی پژوهشمحور شدن دانشگاهها، اجرای دقیق نقشه جامع علمی کشور، توجه به کیفیت آموزش عالی و تعیین شاخصهای دقیق و منطبق با واقعیات، و ارتباط دانشگاه با صنعت را مورد تاکید قرار دادند و گفتند: یکی از راههای ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان دانشگاهها، برقراری ارتباط میان صنعت و دانشگاه است که لازمه این موضوع هم، برنامهریزی وزرای مربوطه و ایجاد همکاری جامع میان دانشگاهها و صنعت در بخشهای دولتی و غیردولتی است. حضرت آیتالله خامنهای به لزوم نقشآفرینی دانشگاهها در اقتصاد مقاومتی از طریق شرکتهای دانشبنیان نیز اشاره و درخصوص اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی، تصریح کردند: درخصوص اجرای اقتصاد مقاومتی آن چیزی که باید اتفاق بیفتد هنوز اتفاق نیفتاده است و مسئولان دولتی تازه، گزارشی درباره برنامههای در نظر گرفته شده برای اجرای اقتصاد مقاومتی به من دادهاند.
اگر بصیرت نباشد، وظیفه لحظه نیاز انجام نخواهد شد
ایشان در ادامه به موضوع مسائل فرهنگی در دانشگاهها نیز اشاره کردند و با انتقاد از برخی اقدامات انجام گرفته، گفتند: برخی کار فرهنگی را با کنسرت و اردوهای مختلط اشتباه گرفتهاند و برای توجیه کار غلط خود میگویند، دانشجویان باید شاد باشند! رهبر انقلاب اسلامی افزودند: شاد بودن برای هر محیطی خوب است، اما به چه قیمتی؟ به قیمت برگزاری مراسم و اردوهای مختلط؟ مگر غربیها از اختلاط چه بهرهای جز جنایات کنونی جنسی بردهاند که ما به دنبال پیروی از همان شیوهها هستیم. حضرت آیتالله خامنهای با تاکید بر اینکه «کار فرهنگی ماهیت دیگری دارد»، گفتند: مسئولین فرهنگی دانشگاهها بفهمند چه میکنند؟ کار فرهنگی صحیح این است که انسان مومن، متخلق، انقلابی، معتقد به آرمانها، دوستدار کشور و نظام اسلامی و دارای بصیرت و عمق دینی و سیاسی تربیت شود. ایشان بصیرت دینی و سیاسی را برای جوانان و جلوگیری از لغزشها بسیار مهم خواندند و یادآور شدند: علت لغزش بسیاری از افراد در فتنه ۸۸، که انسانهای بدی هم نبودند، نداشتن بصیرت بود. هنگامی که طرف مقابل میگوید «انتخابات بهانه است و اصل نظام نشانه است»، فرد معتقد به نظام چه باید بکند؟ اگر بصیرت نباشد، وظیفه لحظه نیاز انجام نخواهد شد.
خودکمبینی، بزرگترین خطر برای جامعه
رهبر انقلاب اسلامی، ایجاد اعتماد به نفس و امید به آینده در میان جوانان را از دیگر کارهای فرهنگی لازم در دانشگاهها برشمردند و گفتند: در کشور نقاط امیدواری بسیار زیاد است که از جمله آنها ظرفیتهای فراوان و موقعیت و اقتدار کنونی کشور است. حضرت آیتالله خامنهای خودکمبینی را بزرگترین خطر خواندند و افزودند: خود کمبینی و دست کم گرفتن توانایی و قدرت ملت و کشور باعث میشود، در شرایطی که همه به قدرت و نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه، اذعان دارند، فردی در داخل بگوید «ما کسی نیستیم و منزوی هستیم»! ایشان تربیت جوانان معتقد به استقلال فکری، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را از دیگر کارهای فرهنگی لازم در دانشگاهها دانستند و گفتند: خبرهایی که به من از برخی دانشگاهها میرسد و امیدوارم که درست نباشند، بر خلاف این موارد است به گونهای که تشکلهای مومن و انقلابی و خوش فکر را تحت فشار قرار میدهند. رهبر انقلاب اسلامی خطاب به مسئولان وزارت علوم و بهداشت و روسای دانشگاهها تاکید کردند: باید به جوانهای انقلابی و مومن، خوش روحیه، متدین و دارای عزت نفس میدان بدهید به گونهای که فضا دست آنها باشد.
تاکید بر ضرورت ترویج ارزشها در محیطهای دانشگاهی
حضرت آیتالله خامنه ای در جمعبندی سخنانشان، با اشاره به علاقه دیرین و فراوان خود به دانشگاه و جامعه دانشگاهی، خاطرنشان کردند: امروز دانشگاه و دانشجو آماج بزرگترین توطئههاست و دشمنان کشور از حضور دانشگاهیان با روحیه انقلابی و تهاجمی در میدان و برهم زدن خط قرمزهای آنان و بالا بردن پرچم علم و پر رنگ کردن شعارهای انقلابی وحشت دارند و برای مقابله با این حرکت برنامهریزی و هزینههای سنگینی میکنند. ایشان به تغییر روشهای استعماری در دوره کنونی اشاره کردند و افزودند: سلطهگران اکنون به دنبال این هستند که تفکر عناصر فعال، هوشمند و نخبه یک کشور را به نحوی تغییر دهند که این عناصر، اهداف آنان را برآورده کنند. حضرت آیتالله خامنهای همچنین با تاکید بر ضرورت ترویج ارزشها در محیطهای دانشگاهی، گفتند: باید به دغدغه دانشجویان ارزشی و انقلابی و همچنین هزاران نفر از اساتید مومن و انقلابی که امروز در دانشگاهها هستند، توجه کرد و از این اساتید قدردانی و قدرشناسی کرد.
گزارش وزرای علوم و بهداشت به محضر رهبر انقلاب
پیش از بیانات رهبر انقلاب اسلامی، دکتر فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری توجه به اقتصاد دانش بنیان و تولید ثروت از علم و فناوری را سرآمد برنامههای این وزارتخانه در حوزه اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: تهیه و تصویب سند اقتصاد مقاومتی، بازنگری و اصلاح برنامه های درسی، همکاری با بخشهای صنعتی و خدماتی کشور، اهتمام به اجرای سند دانشگاه اسلامی، برگزاری کرسیهای آزاداندیشی و تعمیق و ترویج فضای دینی و انقلابی در دانشگاهها از مهمترین اقدامات و رویکردهای وزارت علوم بوده است. همچنین دکتر قاضیزاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رتبه پزشکی ایران از نظر تعداد مقالات را در منطقه اول و در جهان ۲۴ اعلام کرد و افزود: کسب مرجعیت علمی در منطقه و حضور موثر در عرصه های بین المللی، توجه به طب سنتی و ملی و اخلاق پزشکی، ایجاد دانشکده طب و دین، رعایت حقوق بیماران و ایجاد بیمارستانهای ویژه بانوان در دستور کار وزارت بهداشت است.