امروز : پنج شنبه,۲۰ام اردیبهشت ۱۴۰۳

حفظ جان مسلمان واجب است و زیارت مستحب

آنچه که از روایات و نص قرآن کریم بر می آید این است که؛ حفظ جان مسلمان واجب است.

27 فوریه 2020

آنچه که از روایات و نص قرآن کریم بر می آید این است که؛ حفظ جان مسلمان واجب است. شاید بتوان به استناد آیه«ولا تلقو بایدیکم الی التهلکه» یکی از مصادیق این آیه شریفه را ضرورت رعایت بهداشت به منظور پیشگیری از هلاکت استنباط کرد. بنابرین، با توجه به این موضوع و اینکه مقدمه واجب، خود امری واجب است، رعایت بهداشت و پیشگیری از بیماری ‌ها به منظور حفظ جان مسلمین واجب خواهد بود و آنچه که در جهت حفظ جان مسلمانان کوتاهی شود، بسیار ناپسند و مستوجب عقوبت است، چنانکه بتوان این نکته را در یکی از مصادیق آیه «من قتل نفساً بغیر نفس او فساداً فی الارض فکانما قتل الناس جمیعاً» جستجو کرد. خداوند یکتا در فطرت آدمی، خدا پرستی، طلب خیر و پاکی، بیزاری از ناپاکی و میل به پاکیزگی را به ودیعه نهاده است «فاقم وجهک للذین حنیفاً فطره الله التی فطر الناس علیها»، از این رو، قوانین اسلام بر مبنای فطرت آدمی بنا شده است و آنچه که از حلال و حرام و امر و نهی می‌بینیم، مصلحت آدمی در آنها به طور دقیق مشخص شده است.

آنچه که در باب بهداشت و تغذیه در تعالیم اسلامی آمده است، این خصوصیت را دارد و چون نیاز به سلامت یک نیاز فطری و ضامن بقاء نسل آدمی است، بنابراین، اسلام با تحریم خبائث، پلیدی‌ها و حلال کردن پاکیزگی و پاکیزه‌ها و قاعده حفظ اعتدال راه و اصول به این مقصود را فراهم ساخته است. در شریعت مقدس اسلام همه افعال و اعمال با توجه به فلسفه آفرینش انسان، غایت و هدف آفرینش بنی آدم جهت و هدف دارد؛ چون در این جهان بینی آفرینش انسان پوچ و بیهوده نیست «افحسبتم انما خلقنا کم عبثاً وانکم الینا لا ترجون» همه در برابر وظایف الهی و نیز نسبت به یکدیگر و جامعه اسلامی مسئولند، این است که امور بهداشتی و شناسائی عوامل بیماری زا و طرق کنترل آنها و آموختن آنها به آحاد مردم جزئی از تکالیفی است که حداقل گروهی از انسانها در برابر مردم دارند تا بدین طریق از اتلاف جان‌های با ارزش مسلمانان و دیگر انسان‌ها جلوگیری به عمل آورند.

این مقدمه کوتاه بر آن است تا به شما مردم خوب و عزیز کشورم ایران بگوید که دین مبین اسلام، نه تنها برای حفظ جان انسان ها حرمت قایل است، بلکه برای جلوگیری و پیشگیری از ابتلای مردم به انواع بیماری ها اسلام، به افق وسیع مسائل بهداشتی نشان می‌دهد که آنچه امروز تحت عنوان شاخه‌های مختلف بهداشت مانند بهداشت فردی، بهداشت محیط، بهداشت روانی، پیشگیری از بیمار‌ی‌های واگیر دار و غیر واگیر، پیشگیری از بیماری‌های ارثی، آموزش بهداشت، مراقبت از بیماران و درمان آنها به عنوان جزئی از خدمات بهداشتی به منظور کنترل بیماری‌های قابل سرایت و هر چه از این مقوله است، به نحوی در رهنمودهای اسلامی وجود دارد و حتی بسیاری از مباحث که هنوز علوم امروز نتوانسته‌اند به آن نزدیک شوند، مانند تاًثیر معنوی حرام و حلال، نجس وپاک، زیست شناسی و تمام شاخه‌های آن، با در نظر گرفتن ابعاد زمانی و بحث‌هائی از این گونه در رهنمودهای اسلامی وجود دارند. بنابراین، بر دولتمردان حکومت اسلامی واجب است که از جان مردم کشور در برابر بلایا حفاظت نماید و علما و اندیشمندان دینی نیز باید در این رابطه در کنار دانشمندان علوم تجربی برای حفظ جان مسلمین گام بردارند.

و امروز، با بروز بلیه خطرناکی چون کرونا( که وحشت عظیمی بر جان مردم انداخته است) مردم ما به کمک نیاز دارند. یکی از راه های پیشگیری از مبتلا شدن مردم به این بلیه خطرناک، عدم حضور در محاف عمومی است و یکی از این محافل عمومی مکان های زیارتی و سیاحتی است. در این رابطه قابل توجه شهر قم است که آغازگر جولانگری این بیماری بوده است(آزمایش ها نشان داده است و ما از بروز در شهرهای دیگر قبل از این شهر مطلع نیستیم). در این ارتباط به نظر می رسد که برخی از حضرات در تعطیلی موقت مراکز زیارتی از جمله زیارت حضرت معصومه اکراه داشته اند. از سوی دیگر اعتقادات قوی مردم به ائمه اطهار( سلام الله علیهم) و همچنین بی اطلاعی از کنه اسلام و دیدگاه این دین نسبت به بیماری آنان را بر آن داشته که همه چیز را به این بزرگان حواله بدهند. از طرف دیگر متأسفانه در فضای مجازی برخی از آنان که از جایگاه دینی و اجتماعی برخوردارند، دیده شده که آنان بیشتر از آن که مردم را به سمت پیشگیری هدایت کنند، از خود چیزهایی به نام دین به مردم ارایه می دهند که جای بسی تأمل است. این که ما با توجه به فضای معنوی دین و اعتقادات مردم، آنان را از نظر روحی در چنین بحران هایی تقویت کنیم، پذیرفتنی و بسیار پسندیده است، اما این که به خاطر یک امر مستحبی چون زیارت، جان مردم را به خطر بیندازیم نه تنها فاجعه بلکه جنایت است. جنایتی که در هیچ آیینی پذیرفتنی نیست.

مردم خوب و عزیز کشورم ایران

مظمئن باشید اگر ائمه اطهار در این زمان حضور داشتند، مردم را از حضور در جمع برای حفظ جانشان منع می کردند، چنان که در سنت ائمه اطهار علیهم السلام حتی برای آن که بوی سیر دهان مردم را آزاد ندهد از حضور در مسجدالحرام خود داری کرده اند.

و در نهایت این که امروز برای مبارزه با این بلای جانسوز، ضمن این که باید قوی بوده و شجاعت داشته باشیم و از تشویش اذهان عمومی خودداری کنیم، باید حداکثر سعی و تلاش خود را به کار گیریم تا از مبتلا شدن خود و سایرین به این بیماری پیشگیری بنماییم، برای دید و باز دید و زیارت وقت داریم. بیایید اول جامعه را از بحران فعلی نجات دهیم، آنگاه که جامعه به نقطه امن رسید، برای زیارت، سیاحت و دید و باز دید قوت داریم. به امید روزی که جامعه ما به امن ترین مکان زمین تبدیل گردد.  

 

نظرات
نظرات پس از تائید مدیریت منتشر خواهد شد

نظرسنجی



محل قرار گیری نظر سنجی

طراحی و اجرا :  تابناك وب